Beszüntette működését hétfő reggel a Monarch Airlines, minden járatot töröltek, és a jegyértékesítést is leállították. 110 ezer utas rekedt külföldön, őket a hatóság szállítja haza.

Fotó: AIRportal.hu

A BBC híre szerint mintegy 300 ezer foglalást törölt a légitársaság a rendszeréből, a Polgári Légügyi Hatóság (CAA) tájékoztatása szerint mintegy 110 ezer utasa van külföldön a légicégnek, őket a kormány megbízásából a hatóság fogja hazaszállítani a Monarch Airlines csődbiztosainak közreműködésével.

A CAA példa nélkülinek nevezte az esetet, de az utasokat minden további költség nélkül hazahozzák.

Ebben lehetnek kisebb fennakadások, de a hatóság szerint azon utasok nagy többsége, akiknek hétfőn lenne a visszaútjuk, estére otthon lesznek.

A hatóság az utasok hazaszállítására tíz darab Airbus A320-as repülőgépet bérelt a Qatar Airwaystől személyzettel együtt, de egyes hírek szerint a kanadai Air Transattól és több más légitársaságtól (easyJet, Freebird Airlines, HiFly, Titan Airways, Wamos Air) összesen 30 repülőgép érkezik az utasok “mentésére”. A katari repülőgépek hétfőn hajnalban már el is indultak Dohából Nagy Britanniába.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Egyesült Királyság ötödik legnagyobb, főként charter és menetrend szerinti üdültető járatok teljesítésével foglalkozó légitársasága hétfőn hajnalban jelentette be működése leállását, amikor egyetlen gépe sem volt a levegőben. Azokat az utasokat, akik már a repülőtéren voltak SMS-ben értesítették arról, hogy leállt a légicég.

Mától a KPMG könyvvizsgáló cég három csődbiztosa irányítja a Monarch légitársaság mellett a csoporthoz tartozó legtöbb utazással és légiközlekedéssel foglalkozó leányvállalatot. A csődeljárás nem terjed ki a Monarch Aircraft Engineering és Monarch Ukraine repülőgépkarbantartó cégekre.

A Monarch Airlines már tavaly is nagyon közel került a csődhöz, mivel az éves járatszervezői engedély (ATOL) kiadásához nem rendelkeztek megfelelő anyagi háttérrel. Ezt akkor még némi késéssel sikerült biztosítani egy tőkeinjekcióval. Idén is ezzel az éves engedéllyel volt a probléma. Ennek hiányában ugyanis a légitársaság nem tud csomagban értékesíteni utazásokat, amely viszont a fő profilja volt. Úgy tűnik mára viszont elfogyott a hitelezők pénze, vagy türelme, az engedélyt így nem kapták meg.

Nem is csoda, a Monarch Airlines a 2016 októberében zárult üzleti évre 330 millió euró veszteséget jelentett, míg egy évvel korábban még szolid, 30 millió eurós nyereséget termelt. A fő ok a bevételek drasztikus csökkenése volt – írja a BBC.

Blair Nimmo, a KPMG egyik tanácsadója a brit közszolgálati médiának azt mondta, a légitársaság csődjét a rövidtávú hálózaton tapasztalható nyomott jegyárak okozták, és hozzájárultak az emelkedő kerozinköltségek, és a földi kiszolgálás emelkedő díja is, mindkettő a font értéktelenedése miatt állt be.

A Monarch Airlines nem régen még a KPMG-vel dolgozott együtt azon, hogy valahogy beszálljon a hosszútávú járatok üzemeltetésébe, úgy tűnik, ott kisebb árversenyt érzékeltek. Ehhez a long hul-low cost specialistával, a Norwegiannel álltak volna össze, így a brit piacon is meglett volna a norvégok lefedettsége. Úgy tűnik, az üzletből már nem lesz semmi.

Az 1967-ben alapított Monarch Airlines lutoni bázissal működött, három éve csökkenő, 5-6 millió körüli utasszámot produkált. A társaság 35 darab Airbus A320-as családba tartozó repülőgépet (10 db A320, 25 db A321) üzemeltetett és egy darab Boeing 737-est. A légitársaság 35 darab új generációs Boeing 737 MAX 8 repülőgépre rendelkezett kötelező érvényű megrendeléssel.