Hallgatva a Budapest Approach rádióforgalmazását, a végtelenül nyugodt légiforgalmi irányítók és a szintén nem túl izgága pilóták közti szűkszavú kommunikációt, az ember képes azt gondolni, hogy unalmas, vagy legalább is monoton munkáról van szó. A HungaroControl Center of Research, Development and Simulation (CRDS) szimulátor központja viszont megmutatja, hogy szó sincs erről. A forgalom szimulált, de az adrenalin nem.
A CRDS központot 2011 májusában nyitották meg azzal a céllal, hogy modern technológiai hátteret biztosítsanak a légiforgalmi irányítás és a légtérstruktúra fejlesztéséhez, a papíron már létező tervek kipróbálásához (validálásához), az irányítók képzéséhez, továbbképzéséhez, kötelező éves kényszerhelyzeti szimulációjuk megtartásához. Ezeket a képességeket a HungaroControl CRDS nemzetközi együttműködések során is kihasználja, 2012-ben például a Croatia Control horvát légiforgalmi szakszolgálatnak végeztek légtér-optimalizálási szimulációt.
A Népliget Centerben lévő CRDS központban viszont ennél izgalmasabb dolgok is történnek. Ilyenek azok a szimulációs gyakorlatok, amelyek segítségével bele lehet kóstolni az irányítók munkájába. Persze csak úgy, képzés nélkül nem érdemes beülni a 26 munkaállomás egyikébe sem, de a megfelelő tudás megszerzéséről a HungaroControl szakemberei gondoskodnak egy rövid elméleti oktatás keretében, Papp Gábor szimulátor menedzser vezetésével.
A szimulációban hat különböző szektorra (keleti magas és alacsony légtér, nyugati magas és alacsony légtér, közelkörzet és ezen belül traffic director) osztották a légteret, a fokozatosság jegyében érdemes a keleti, vagy a nyugati magas légtérrel kezdeni, ahol csak átrepülő forgalom van, először ez is elegendő kihívást jelent. A légiforgalmat egy másik szobában ülő álpilóta gárda biztosítja, körzetenként általában egy ember.
A magas légterekben általában csak áthaladó, szintet tartó gépeket kell irányítani, ami az első öt percben még kihívás, de mielőtt unalmassá válna a feladat, a szimuláció bekeményít: olyan helyzeteket hoz létre, amelyek során két gép előbb-utóbb a megengedettnél közelebb kerül egymáshoz, azaz megsértené az elkülönítési minimumot, ha változatlan sebességgel és iránnyal repül tovább adott magasságon.
Ezeket a szituációkat a tervező irányítóként segédkező oktatók tanácsaival lehet megoldani, de a pilótákkal minden esetben a „civil” végrehajtó irányítók tartják a kapcsolatot, a rádió-távbeszélő kifejezések betanulása alapvető követelmény. Nem meglepő azonban, ha egy, a fóniában jártas lelkes amatőr az első percekben még elfelejt olyan alapvető parancsokat, mint a climb, vagy turn right 5 degrees.
A helyzetet persze lehet fokozni, megvárható, amíg a MATIAS-hoz nagyon hasonló rendszer riasztást küld az elkülönítési minimum megsértéséről, és ilyenkor azonnal cselekedni kell: süllyeszteni, emelni, elfordítani jobbra, vagy balra, tetszőleges mértékben. Mindez leírva pofonegyszerű, de a szimulátorban ülve komoly izzadságcseppeket tud eredményezni a feladat megoldása. Lehetőségek egész tárháza áll rendelkezésre, a bőség zavarában nehéz eldönteni, hogy melyik a legjobb megoldás. Süllyesszem inkább, vagy emeljem? Öt fokkal, vagy tíz fokkal fordítsam ki jobbra, esetleg balra? Egyik gépet lassítsam, vagy a másikat gyorsítsam? És figyelembe kell venni a két fő alapelvet: biztonság és hatékonyság.
A közel egy órás szimuláció során ennek ellentétjére is van lehetőség: két, egyébként egymás útját nem keresztező gépet kell úgy irányítani, hogy minél kisebb távolságra (lehetőség szerint nulla tengeri mérföldre) kerüljenek egymástól, majd az utolsó pillanatokban újra biztonságos távolságba, tehát minimum 5 mérföldre kell őket elkülöníteni. Jó móka, bár ez a feladat egy picit nehezebb, mint az elkülönítés, még az előrejelző rendszer használatával is.
A következő egyórás körre már érdemes egy fokkal izgalmasabb légtérbe beülni, a nyugati alacsony például ennek tökéletesen megfelel, itt ugyanis már nem csak áthaladó gépeket kell irányítani, hanem Ferihegyre, Schwechatra, Stefanikra érkezőket, vagy onnan indulókat is. Egymásnak irányítós játékot persze itt is lehet játszani, de túl sok idő nem lesz rá, a süllyesztés és emelés, illetve a szimulációba beépített konfliktusok elhárítása bőven ad munkát és izgalmat ebben a légtérben is.
Ha ez sem lenne elég, akkor a harmadik körben már az approach, hardcore „játékosok” pedig a traffic director pozícióban próbálhatják ki magukat egy-egy órára. Az approach érkezők esetében ilyenkor csak a hosszú falra irányít a belépőponttól, az alapfalra és a végső egyenesre való ráfordítást már a director végzi.
Ettől viszont egy cseppet sem lesz unalmasabb a közelkörzet, sőt, némi könnyebbséget jelent, hogy a megannyi érkező járat mellett nem kell még külön a beforgatással és a sebességek beállításával foglalkozni, a süllyesztés és vektorálás így is ad elég munkát. És akkor ott vannak még az induló járatok is, akiknek az útját „véletlenül” általában keresztezik az érkezők. Arról nem is beszélve, hogy a vicces álpilóta képes kitalálni medical emergency-t, gépeltérítést, vagy hajtóműtüzet, ezeket a váratlan eseményeket zöldfülűként kezelni nem egyszerű.
A traffic director pozícióban ülve szintén egy gonddal kevesebb, hogy „csak” tovább süllyeszteni és vektorálni kell az érkezőket, de a parafaktor itt is elég nagy, sem a vektorálás, sem a végső egyenesre fordítás nem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek tűnik. Az előjelző rendszer használata itt kötelező(en ajánlott), különben vagy korán, vagy későn fordul be gép, ami nem csak gazdaságtalan, de a pilóták számára problémásabb, az utasoknak pedig gyomorforgatóbb élmény és a landolást akár meg is hiúsíthatja.
Bár itt csak szimulált forgalomról van szó, nehéz ezt figyelmen kívül hagyni, minden körülmény elhiteti az alkalmi légiforgalmi irányítóval, hogy a monitoron lévő gépek valóban a levegőben vannak és sok száz ember biztonsága, élete múlik rajta. Felelősségteljes, fárasztó, de nagyon élvezetes munka. Akinek ezek fényében van kedve légiforgalmi irányítónak lenni, az mindenképpen látogasson el a HungaroControl honlapjára, ahol további információkat kaphat az évente induló légiforgalmi irányító képzésről.
Kell-e készülni a FEAST tesztre? Vannak-e ‘mumus’ tantárgyak és vizsgák az irányítói képzés során? Hogyan juthatsz el odáig, hogy élesben irányíthass?
Hogyan működik a légiforgalmi irányítás?
Ha az utca emberét kérdeznénk, hogy mi is a légiforgalmi irányítás legfőbb feladata, többségük aligha tudna helyes és egzakt választ adni a kérdésre. Az AIRportal.hu ismeretterjesztő cikkéből megtudható, hogy hogyan működik a légiforgalmi irányítás rendkívül összetett rendszere.