Sikeres lett az a teszt, amelyen összekötötte az USA haditengerészete három Boeing EA-18G Growler vadászgép irányítását: két autonóm módon repülő példányt a harmadik gép pilótafülkéjében helyet foglaló személyzet irányított.

A teszt sikeresen demonstrálta a kétüléses haditengerészeti vadászgép és alaptípusa, az F/A-18 Super Hornet távoli irányítási képességeit, amivel lényegesen kevesebb emberélet kockáztatásával növelhető a bevetések hatékonysága – közölte a gyártó Boeing.

A személyzet nélküli két és a pilótákkal felszállt egy Growler négy repülés alatt 21 demonstrációs feladatot hajtott végre sikeresen.

A speciális repüléseket az Egyesült Államok haditengerészetének (US Navy) évente megrendezett, átfogó gyakorlatán (Fleet Experiment Exercises – FLEX) végezték, a Patuntex River-i bázisról. Végrehajtásukkal nem csak a képesség meglétét, hanem annak gyakorlati alkalmazhatóságát is tesztelték. Az adatokat a technológia további fejlesztésében használják fel.

Illusztráció, a US Navy egyik Boeing EA-18G Growler gépe (Forrás: Wikimedia Commons)

A részben autonóm rendszerek töredékére csökkenthetik a bevetéseken szükséges személyzet létszámát, ami egy veszélyes feladat végrehajtásakor a katonai vezetés számára sem másodlagos szempont. Ezen felül a későbbi fejlesztések iránya is megerősítést nyert, mert nem szükséges teljesen új légi vezérlőplatform építése egy több drónt igénylő misszió lebonyolításához.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezek a platformok a csapásmérő missziókon túl más feladatokba, például az UAV-okat már most számos ponton igénylő felderítésbe is bekapcsolódhatnak, növelve a már meglévő rendszerek hatékonyságát – nyilatkozta Tom Brandt, a Boeing pilótás és pilóta nélküli gépek együttes teszteléséért felelős csapatának vezetője.

Brandt hangsúlyozta, a módszer alkalmazása nem jár a pilóták munkaterhelésének jelentősebb növekedésével, de javítja a harci szituációk átláthatóságát, pontosabb helyzetképet adva.