Folyamatos fejlesztésekbe menekülnek a nagy öböl-menti repülőterek, hogy tartani tudják a lépést a folyamatosan növekvő utasforgalommal, de egymás között is versengenek. Abu Dhabi, Dubaj és Doha légikikötői mind a világ legnagyobb forgalmú nemzetközi repülőtere címre pályáznak.
A Flightglobal szaklap elemzése szerint mindhárom repülőtér ugyanabban a helyzetben van: egy nagy légitársaság a bázisaként használja őket (a Qatar Airways Dohát, az Emirates Dubajt, az Etihad pedig Abu Dhabit) de ez egyszerre áldás és átok.
Forgalmuk folyamatosan nő, de állandóan fejleszteniük kell, mert a légitársaságok nagy léptékben fejlődnek. Emellett egymást is generálják a repülőterek, ugyanis mindegyik a legnagyobb akar lenni. Ez a hatás a tágabb régióban is érződik: Maszkat új terminált épít, hogy megduplázza kapacitását, Bahrain 2030-ig 14 milliós repülőtérré nőné ki magát és Kuwait is új csarnok építését fontolgatja.
Terminál a semmi közepére
Abu Dhabi repülőterén a legnagyobb fejlesztés jelenleg a Midfield terminál, amelyet két futópálya közé építenek fel. Jelenleg 70 százalékos a készültség, az átadás várhatóan 2017-ben lesz, üzembe állításával a reptér kapacitását majdnem megduplázzák és 45 millióra növelik. A hatszintes épület nem csak az Etihad, de partner légitársaságai számára is bázisként szolgál a jövőben. Az épületben nyolc lounge és egy szálloda is helyet kap.
Mindeközben Dubajban
Alig egy órányi autóútra Abu Dhabi repülőterétől Al Maktoum-Dubai World Centralon hat futópálya várhatja a jövőben az érkező és induló repülőgépeket. Bár indulása a 2008-as válság miatt nehézkes volt, azóta Dubaj fő légiáru-bázisa lett, a 2012-óta járatokat fogadó utasforgalmi terminálokra pedig olyan társaságok költöztek be, mint a Qatar Airways, a Wizz Air, vagy az Emirates diszkont leányvállalata, a Flydubai.
A legnagyobbá válást elősegítheti, ha az Emirates Dubaj Nemzetközi Repülőtérről átköltözik DWC-re. Ehhez viszont bővíteni is kell, a tervek szerint 2017-re 26 millió utast tudnak majd kezelni. Ezzel egy időben a dubaji nemzetközi repülőtéren 80 millióan fordultak meg. Az igény pedig folyamatosan növekszik, amit a bekorlátozott területen lévő repülőtéren folyamatos sakkozással igyekeznek orvosolni. Az egyik megoldás az lehet, ha a járatok egy része átköltözik DWC-re.
Doha a Qatarra alapoz
A 2014-közepén megnyitott vadonat új repülőtér, Doha-Hamad International a Qatar Airways bázisa, tavaly 29 millió utast kezeltek, de ebben az évben 35 millió fölötti utasszámot várnak, közül 30 millióan a katari légitársasággal utaztak. A bővítések a tervek szerint 70 millióra növelhetik a repülőtér kapacitásait az évtized végére. Nagy előnyük viszont, hogy a Qatar Airways magasra tette a lécet a többi repülőtér számára azzal, hogy squash pályákat, uszodát, és két, egyenként száz szobás repülőtéri hotelt is építtetett a repülőtérre, a szolgáltatások színvonala kiemelkedő.
A repülőterek nagy szerencséje, hogy az őket bázisnak használó légitársaságok jó időben ismerték fel, hogy földrajzi adottságaikból eredő helyzetüket úgy tudják még jobban erősíteni, ha magas színvonalú szolgáltatást nyújtanak megfizethető áron. Ez az üzleti modell a jelek szerint kifizetődő, hiszen a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint csak ebben a régióban mérnek kétszámjegyű forgalombővülést. Ázsia-Óceániában a világ lakosságának 40 százaléka él és a földfelszíni közlekedési infrastruktúra nagyon rossz, a társaságok – több más ok miatt is – mégsem tudnak ekkora bővülést produkálni.