Egyre több légitársaság engedélyezi a járatok fedélzetén a hordozható elektronikai eszközök használatát repülési üzemmódban a repülés bármely szakaszában, miután az európai és amerikai hatóságok is hozzájárultak a lazább szabályozás bevezetéséhez – derül ki a különböző légitársaságok honlapjáról.

Legutóbb az Air France, a Wizz Air és a Lufthansa jelentette be, hogy egyes járataikon már a le- és felszállás, valamint a gurulás időtartama alatt is engedik egyes hordozható elektronikai eszközök (mobiltelefon, e-könyv, laptop, táblagép, stb.) használatát, de csak repülési üzemmódban.

Az eszközök ebben az üzemelési formában megszakítják a mobilhálózati tevékenységet, ugyanakkor a wi-fi és a Bluetooth-adatátvitel külön-külön bekapcsolható, a mobilhálózati kapcsolatot nem igénylő alkalmazások pedig továbbra is működőképesek maradnak. GSM, vagy GPRS alapú adatátvitel továbbra is tiltott lesz, erre csak a fedélzeti wi-fit lehet használni.

Korábban a légitársaságok főként biztonsági okokkal magyarázták egyes elektronikai eszközök használatának tiltását a le- és felszállás idejére: az eszközök rádiójeleket sugározhatnak ki, amelyek egy hullámhosszon lehetnek a gépek kommunikációs, navigációs vagy repülésirányító rendszereivel, ezzel befolyásolhatják a járművek biztonságos üzemelését a legkritikusabb helyzetekben.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2013 októberében adott ki állásfoglalást arról, hogy támogatják az eszközök használatát az eddig tiltott időpontokban is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Repülési üzemmódban szabad mobileszköz használat a gép fedélzetén, itt éppen a Norwegianén.
(Fotó: Norwegian Air Shuttle)


Az FAA korábbi közlése szerint tavaly január 7-én kezdte meg működését egy munkacsoport, amely azt vizsgálta, hogy milyen hatással vannak a hordozható elektronikai eszközök a 3 ezer méter alatti repülés során, a fel- és leszállás idején. A vizsgálat megállapította, hogy bár ezek az eszközök valóban bocsáthatnak ki olyan rádiójeleket, amelyek interferenciát okozhatnak a gépek egyes fedélzeti egységeivel, de a repülők többsége ezt képes tolerálni, erről a társaságoknak bizonyítványt kell szerezniük.

Az FAA és az EASA is több pontból álló ajánlást adott ki, amelyben tanácsokat adnak az utasoknak és a légitársaságoknak is. Ebben egyebek mellett az szerepel, hogy a biztonsági bemutatót továbbra is hallgassák végig az utasok a felszállás előtt, illetve a nagyobb laptopokat a fel- és leszállás idején rögzíteni kell, a légitársaságoknak pedig át kell dolgozniuk a biztonsági előírásokat és a bemutató tartalmát.

Bár normál esetben a hordozható elektronikai eszközök október óta bármikor használhatók, a hajózó személyzet dönthet úgy, hogy rossz időjárási körülmények miatt megtiltják a leszálláskori használatot.

Az EASA emellett vizsgálja, hogy milyen hatásai vannak a mobiltelefonálásnak repülés közben, és a jövőben ezt is engedélyezni szeretné a felmerülő igények miatt.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!