Különös esetről számolt be az ausztrál balesetvizsgáló szervezet: az incidensről kiadott végleges jelentés szerint egy kisgép pilótája elaludt repülés közben, így csak mintegy 40 perccel később sikerült felvenni vele a kapcsolatot.
Az ATSB honlapján közöltek szerint az eset tavaly július 2-án történt, amikor a VH-DQP lajstromjelű, Cessna 208B utasszállító géppel pilótája Cairnsből Redcliffe-be tartott.
A felszállás után elérte a 10 ezer láb magasságot, de az időjárás-jelentéssel ellentétében jegesedést tapasztalt és romlottak a látási körülmények, ezért engedélyt kért és kapott arra, hogy 11 ezer láb (3300 méter) magasságra emelkedjen.
A pilóta 53 kilométerre volt a célállomásához közeli Sunshine Coast Airporttól, amikor a légiforgalmi irányítás megpróbálta felvenni vele a kapcsolatot, hogy megadja neki az engedélyt a megközelítéshez szükséges süllyedéshez. Válasz azonban nem érkezett.
A pilótát 40 percen keresztül próbálta hívni a légiforgalmi irányítás, még a közelben repülő kisgépek pilótáitól is segítséget kértek, hogy valahogy fel tudják venni a kapcsolatot vele.
Már 111 kilométerrel arrébb járt eredeti célállomásától, amikor végül helyreállt a rádiókapcsolat, a pilóta bejelentkezett, majd az irányítók engedélyt adtak neki, hogy a Brisbane-től délre lévő Gold Coast Repülőtéren landoljon, amit végre is hajtott.
Az ATSB vizsgálata azt állapította meg, hogy a pilóta már eleve fáradt volt a nem megfelelő alvástól, ugyanakkor a 11 ezer láb magasságban repülés, és a kiegészítő oxigén alkalmankénti használata miatt enyhe hipoxia (oxigénhiány) léphetett fel, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy a pilóta elaludt.
Az ATSB a vizsgálat után felhívta a személyzet figyelmét arra, hogy a pszichikai és fizikai fáradtság komoly tényező a balesetek kialakulásában, és sokan alulbecsülik ennek hatásait. Ez az eset is felhívta a figyelmet arra, hogy a pilótáknak muszáj figyelemmel kísérniük saját egészségügyi állapotukat.