Az Európai Bizottság jóváhagyta szerdán, hogy a görög Aegean Airlines felvásárolja vetélytársát, a szintén görög Olympic Airt.
A brüsszeli testület szerint a felvásárlás nem okoz olyan versenytorzulást, amely rövid időn belül ne következne be amúgy is, tekintettel arra, hogy az Olympic Air súlyos pénzügyi gondokkal küzd. Belátható időn belül ugyanis a felvásárlás nélkül is kénytelen lenne kilépni a piacról, így mindenképpen megszűnne az Aegean versenytársa lenni – indokolták.
„Jóváhagytuk az egyesülést, mert nincs további káros hatása a versenyre” – ismertette a döntést Joaquín Almunia, az Európai Bizottság versenyjogi biztosa.
A bizottság áprilisban indított vizsgálatot az esetleges egyesülés versenyre gyakorolt hatásainak feltárására, mert úgy ítélte meg, hogy a görög belföldi repülések piacán az Olympic az Aegean legjelentősebb versenytársa.
A bizottság a döntés indoklásában arra is kitér, hogy az athéni reptérről induló belföldi járatok iránti kereslet az ország gazdasági válsága miatt több mint a negyedével csökkent az elmúlt években, mindkét légitársaság csökkentette járatai számát, és kevesebb célállomást szolgálnak ki. Brüsszel emlékeztet, hogy a két cég lehetséges egyesülését már vizsgálták két éve; akkor 17 útvonalon versengett egymással a két légitársaság. Jelenleg hét olyan desztináció van, ahová mindkét cég repül, ezek közül ötöt nem is lehet más társasággal elérni.
Az Aegean mintegy 50 bel- és külföldi célállomásra repül Athénból, az Olypmic körülbelül 30 desztinációra, főleg Görögországba.
„A bizottság mélyreható vizsgálata világosan megmutatta, hogy bármi történjen is, az Olympic a csőd szélén áll, és hamarosan kénytelen lenne lehúzni a rolót” – közölte a bizottság, kitérve arra is, hogy a cég 2009-es privatizációja óta egyetlen évben sem tudott nyereséget termelni, tulajdonosai folyamatos pénzügyi támogatására szorultak, és nincs az az üzleti terv, amellyel a cég a belátható jövőben valószínűleg profitot tudna felmutatni.
A vizsgálat arra is fényt derített, hogy az Aegeanon kívül senki sem akarja megvenni az Olympicet, a tulajdonosok pedig nem óhajtják tovább finanszírozni a működését, valamint a bajban lévő társaság eszközeire és márkanevére sincs más jelentkező. Ez azt jelenti, hogy az egyesülés híján az Olmypic teljes kapacitása, úgy ahogy van, rövid időn belül eltűnne a piacról.