Az Ethiopian Airlines és a Paradise Ethiopia Travel szervezésében négynapos etiópiai tanulmányúton vehettünk részt, amelynek során a légitársaság három különböző repülőgéptípusát is alkalmunk volt kipróbálni.
Bécsből Addisz-Abebába az Ethiopian Airlines Boeing 787-8-as Dreamlinerével, visszaúton pedig hirtelen típuscserének köszönhetően Boeing 777-200LR típusú repülőgépével utazhattunk. A belföldi járatokat a légitársaság Bombardier Q400-asokkal teljesíti, amelyet szintén tesztelhettünk három úton.
Kipróbált repülőgépek:
VIE-ADD: ET-AOT, Boeing 787-8 (kora 5 év)
ADD-AXU: ET-AVA, Bombardier Q400 (1,3 év)
AXU-LLI és LLI-ADD: ET-AVS, Bombardier Q400 (0,3 év)
ADD-VIE: ET-ANP, Boeing 777-200LR (8,2 év)
Az Ethiopian Airlines az afrikai légitársaságok közül elsőként lépett a Dreamliner-üzemeltetők táborába, 2012 óta használja az új generációs típust hosszú távú járatain, köztük a bécsin is.
Az Addisz Abeba – Bécs úton kipróbált Boeing 777-200LR változatát Afrikában szintén elsőként üzemeltette az Ethiopian.
A légitársaság hosszú távú útvonal-hálózatán tehát a legmodernebb technológiát képviselő repülőgépekkel találkozhatunk, a flotta átlagéletkora 6,1 év. A Boeing 787-esek, 777-esek mellett már Airbus A350-900-asok is repülnek az etióp légitársaságnál.
Bécs – Addisz-Abeba Boeing 787-8 Dreamliner
A Boeing 787-8 Dreamlineren összesen 270 utas repülhet, 24-en üzleti, 246-an turista osztályon.
Ülőhely-választáskor érdemes figyelni arra, hogy mint minden Dreamlineren, az Ethiopian Airlines-én is hiányzik az ablak a 22. és 35 sorokban. A legutolsó, 38-as és 39-es sorokban (itt csak a középső hármas ülések vannak), zavaró lehet a mosdók közelsége, ha pihenni szeretnénk.
A Boeing 787-es repülőgépek turista osztályú ülései általában 3-3-3-as elrendezésűek, és ez így volt az Ethiopiannél is.
Belépve a Dreamliner turista osztályú kabinjába, az volt az első benyomásunk, hogy a kabin tágas, amely főként annak köszönhető, hogy a kézipoggyász-tartó a 787-esekre jellemzően nagyobb méretű, a turista osztályú ülések közötti lábtér is kielégítő – hogy a korábbi típusokénál nagyobb méretű ablakokat ne is említsük.
Az üléseken Ethiopian-logós takaró és párna, valamint egy fülhallgató volt bekészítve. Az utazás kellemesen telt, ehhez hozzájárult a nagy méretű lábtér (a sortávolság 83,8 cm; összehasonlításképpen az európai járatokon és fapadosoknál 76-80 cm közötti), valamint a hátradönthető ülések és mozgatható fejtámlák, amelyeknek köszönhetően kényelmesen lehetett aludni.
A 6 órás út során kétszeri étkezést szolgáltak fel a légiutaskísérők: első alkalommal a szokásos módon felszállás után körülbelül 1 órával, majd pedig leszállás előtt 1 órával.
Az első étkezés során választani lehetett hal és csirke között, mellé köretként sajtos krumpli és brokkoli járt. Saláta, desszert, zsömle, vaj, ropogtatnivaló és egy mini csoki is a menü részét képezte.
Második alkalommal, hajnali 5 óra körül csupán egy croissant-t kaptunk a szokásos ital mellé – ez nekünk kevésnek tűnt, de összességében tetszett a fedélzeti ellátás.
A fedélzeti szórakoztatórendszer kissé elnyűtt volt: a 8.9 hüvelyk méretű érintőképernyő nem működött tökéletesen.
A filmválaszték közepes: a népszerű amerikai filmek mellett helyet kaptak afrikai filmek is, de sorozatokból, játékokból és zenéből sincs hiány. Piros pont jár azért, hogy a képernyőt meg lehet dönteni – így akkor is megfelelő szögből nézhettük, ha az előttünk ülő utas hátradöntötte a támláját.
Minden üléshez tartozott USB-csatlakozó. A fülhallgató jó minőségű és kényelmes volt ahhoz képest, amit más légitársaságoknál tapasztaltunk.
A Bécs – Addisz Abeba járatot teljesítő repülőgép turista osztályú kabinjának és mosdóinak tisztaságán még lehetett volna még javítani, bár az utasok is odafigyelhettek volna erre jobban.
Addisz Abeba – Bécs, Boeing 777-200LR
A több napos tanulmányút programját követően (melyről még szó lesz a következő cikkekben) a Addisz-Abeba – Bécs visszautat az ET-ANP lajstromú, Boeing 777-200LR típusú repülőgéppel tettük meg, amely 2011 óta van a légitársaság szolgálatában. A lábtér ezen a típuson még nagyobbnak tűnt, mint a Dreamlineren.
A repülőgép fedélzetén összesen 315 utas repülhet: 28 üzleti osztályú és 287 turista osztályú. Az utolsó sorban (43-as) itt sem ajánlott ülni a mosdók közelsége miatt.
Feltűnően több mosdó volt a Triplahetesen, mint a Dreamlineren: míg az előbbin összesen 9 volt (3 az üzleti osztályon, 6 a turistán), addig a 787-esen csupán 7 kapott helyet (szintén 3 az üzleti osztályon, és 4 a turista osztályon). A mosdók állapota azonban ezen a repülőgépen sem volt jobb, mint az előzőn.
A Triplahetes képernyője valamivel kisebb volt, mint a Dreamlineré, és az érintésre sokkal lassabban reagált: elég erősen meg kellett nyomni annak érdekében, hogy reagáljon az érintésre, ami zavaró lehet az előttünk lévő utas számára. Szerencsére az ülések karfájában helyet kapott egy beépített távirányító, amelyet használni lehetett az érintőképernyő helyett. Internethasználatra azonban egyik repülés során sem volt lehetőség.
Bombardier Q400-asokkal a rövid belföldi járatokon
A rövid távú, regionális járatokat a légitársaság többek közt Bombardier Q400 repülőgépekkel üzemelteti, amelyet háromszor is kipróbálhattunk: az Addisz Abebából Axumba, az Axumból Lalibelába, majd a Lalibelából Addisz Abebába útvonalakon.
Etiópiában ajánlott repülővel közlekedni a városok között, mivel az utak sok helyen nincsenek túl jó állapotban, és nagyon lassan lehet autóval haladni a hegyes-dombos vidéknek köszönhetően.
Axum és Lalibela között a közúti távolság 390 km, azonban az etióp idegenvezetőnk elmondta, hogy körülbelül két napba telne ez az út kocsival, míg repülővel röpke 35 perc alatt odaértünk.
Az Ethiopian Airlines rövid járatain is felszolgálnak üdítőt, kávét és péksüteményt – ez alól kivétel a már említett Axumból Lalibelába tartó, mindössze 35 perces menetidejű út.
A maximum 78 üléses repülőgépeken a székek 2-2 elrendezésűek voltak, kényelmes utazást biztosítva.
Az Ethiopian Airlines nem ok nélkül lett már többször is Afrika legjobb légitársasága és a kapta meg Skytrax négycsillagos minősítését. A légitársaság kedvező menetrenddel repül Bécsből: a késő esti indulással (22:20) és a korán reggeli érkezéssel (5:45) maximálisan ki lehet használni az Etiópiában eltöltött időt.
A cikk az Ethiopian Airlines magyarországi vezérképviseletét ellátó Aviareps és a Paradise Ethiopia Travel által szervezett tanulmányút tapasztalatai alapján készült. Axumról, Lalibeláról, különleges etióp szokásokról és etiópiai regionális repülőterekről a cikksorozatunk következő részeiben olvashatsz.