Jelentős mértékében csökkent az Egyesült Államok négy legnagyobb légitársaságának üzemi és adózott eredménye a kerozinköltségek, valamint a bér jellegű ráfordítások növekedése miatt az előző év azonos időszakához viszonyítva.
A hálózatos United, American Airlines és Delta Air Lines, valamint a diszkont Southwest Airlines üzleti jelentésében közös, hogy az üzemanyagköltségek általában kétszámjegyű mértékben növekedtek, de az új kollektív szerződések miatt a bér jellegű ráfordítások is sok többletköltséget jelentettek a cégeknek. Aggodalomra azonban nincs ok, mindegyik társaság szép nyereséget termelt, köszönhetően annak, hogy a cargo forgalomból származó bevétel jóval nagyobb mértékben nőtt, mint az utasok szállításából szerzett bevétel.
American Airlines
A Fort Worth-i székhelyű légitársaság az első negyedévben 2 százalékkal több, 9,6 milliárd dolláros bevételre tett szert az üzemelésből, amelyet viszont bőven ellensúlyozott az, hogy a kiadások 11,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Ennek fő oka az, hogy a kerozinköltségek 36,2 százalékkal emelkedtek, és a bér jellegű ráfordítások is 6,5 százalékkal nőttek a tavalyi első negyedévhez képest.
Az American Airlines üzemi eredménye 55 százalékos csökkenéssel 601 millió dollárt tett ki a negyedév végén, az adózás utáni eredmény pedig 234 millió dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 700 milliónál, ez 66,6 százalékos csökkenésnek felel meg.
Delta Air Lines
Az Atlantában székelő Delta adatai azt mutatják, hogy az üzemelésből származó árbevétel 1 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest és 9,1 milliárd dollárt tett ki, miközben az üzemi ráfordítások 5 százalékkal emelkedtek. A bérköltségek 7, az üzemanyagköltségek viszont mindössze 1 százalékkal voltak magasabbak, mint tavaly ugyanilyenkor.
A Delta Air Lines üzemi eredménye 32 százalékos csökkenéssel 1 milliárd dollárra módosult, míg az adózott eredmény ennél is nagyobb mértékben, 36 százalékkal csökkent és 603 millió dollárra mérséklődött a negyedév végére.
United Airlines
Mostanában a United leginkább a brutális körülmények között a fedélzetről lerángatott utas miatt került a figyelem középpontjába. A negatív hírspirál most is folytatódik, hiszen a többiekével együtt a chicagói székhelyű társaságnak is romlottak a pénzügyi mutatói. Az árbevétel tekintetében még pozitív a mérleg, 2,7 százalékkal 8,4 milliárd dollárra javult ez a pénzügyi mutató. A ráfordítások ugyanakkor ennél nagyobb mértékben, 7,9 százalékkal gyarapodtak és 8,1 milliárd dollárt tettek ki. Üzemanyagra 28, fizetésre 6,9 százalékkal ment el több pénz.
A United üzemi eredménye így 278 millió dollár lett, 57,2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, az adózás utáni nyereség pedig 69,3 százalékkal a korábbi 313 millió dollárról 96 millió dollárra zsugorodott.
Fontos azonban megjegyezni, hogy ezeket az adatokat az utóbbi hetek történései nem befolyásolták, mivel azok a pénzügyi zárást követően történtek.
Southwest Airlines
A diszkont formában működő légitársaság bár más üzemelési modellt követ, ugyanazok a piaci hatások érvényesek rájuk is, mint a hálózatosokra. A világ legnagyobb fapados cégének eredménye azt mutatja, hogy a bevételek 1,2 százalékkal 4,8 milliárd dollárra emelkedtek, a kiadások viszont ennél jóval nagyobb mértékben, 8,8 százalékkal tettek ki nagyobb összeget, mint egy évvel korábban. Üzemelésre a Southwest 4,2 milliárd dollárt költött. A diszkont cégnél 8,2 százalékkal nőtt a kerozinköltség, bérekre 12,6 százalékkal költöttek többet az új kollektív szerződés miatt.
Az üzemi eredmény 30,3 százalékos csökkenéssel 658 millió dollárra módosult a 2016 első negyedévihez viszonyítva, míg az adózás utáni nyereség 351 millió lett, szemben az egy évvel korábbi 513 millió dollárnál. Ez 31,6 százalékos csökkenést jelent.