Elindította legújabb generációs könnyű üzleti repülőgépe, a Learjet 75 Liberty programját a Bombardier Aviation, amellyel a legfrissebb igényekre formálják az 1960-as évek óta forgalomban lévő gépcsaládot.

A kanadai repülőgépgyártó 1990-ben vásárolta fel a korábban már többször gazdát cserélt Learjet-programot, amely aztán a vállalat színeiben ért el átütő sikereket.

A könnyű, kéthajtóműves üzleti gépek kategóriájában a széles kabin és a nagyobb gépekből átvett fedélzeti berendezés az, amely igazán exkluzívvá formálja a típust.

A legújabb, Learjet 75 Liberty névre keresztelt változattal a Bombardier új szintre emelné a könnyű sugárhajtású gépek szegmensében megszokott utazási élményt, a minden eddiginél tágasabbra tervezett kabinnal, és a megújított “smooth ride” technológiával – mondta el David Coleal, a Bombardier Aviation elnöke.

Grafika a Learjet 75-ösről (Forrás: Bombardier)

A típusváltozat üzemeltetési költségei az előzetes számítások szerint ugyan nem lesznek számottevően jobbak, mint az előd és konkurens típusoké, de a teljesítményadatokban jelentős fölény várható.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennek oka, hogy a korábban is alkalmazott Honeywell TFE731-40BR hajtóműveket szerelik fel rá, módosítás nélkül, és a sárkányszerkezetben is csak kisebb változtatások várhatók, amelyekkel a maximális terhelhetőséget 360 kilogrammal 1,3 tonna fölé tornázzák fel.

Ugyanakkor a Liberty gyorsabb lesz, és vetélytársaihoz – például a szintén hatszemélyes Honda Jet Elite-hez képest – jóval nagyobb, 3800 kilométeres (2080 tengeri mérföldes) hatótávolsággal rendelkezik majd.

Ennek köszönhetően leszállás nélkül repülhet akár Las Vegasból New Yorkba, vagy Mexikóvárosból San Francisco-ba.

Ehhez hozzájön még, hogy a gépet az USA légügyi hivatalának (FAA) legszigorúbb, Part 25-ös szabályozása szerint tanúsítják. A kéthajtóműves üzleti és kereskedelmi sugárhajtású gépek nagy része – a kisebbek szegmensében mások mellett a Cessna Citation CJ3+ és Embraer Phenom 300E – csak a valamivel lazább sztenderdek szerint kiadott Part 23 engedélyeket birtokolja.

A hosszabb utak alatt az utasoknak a legmagasabb szintű kényelemben lehet része, a csendes, igényeik szerint berendezett kabinban alapfelszereltségként áll majd rendelkezésükre a Gogo ATG 4G modulon keresztül a műholdas internetkapcsolat.

Hasonló a helyzet a pilótafülkében is, ahová a Bombardier Vision kialakítású kezelőszervek mellett a legújabb generációs, integrált Garmin G5000-es avionikát szerelik be.

Az alig 9,9 millió dolláros induló listaárú Learjet 75 Liberty forgalomba állítását 2020-ra tervezik, a piaci fogadtatásról azonban a Bombardier nem hozott nyilvánosságra pontos adatokat. Nem tudni, hogy hány vevő érdeklődik a típus iránt, vagy adott már le konkrét rendelést, csak annyit közöltek, “egészséges” a kereslet rá.