Egy térségi légtérbiztonsági együttműködési rendszer szükségességéről jelentetett meg cikket a Global Times című, angol nyelvű kínai napilap szerdán a Malaysia Airlines múlt szombaton eltűnt MH370-es járatának apropóján.

Kínában helyenként ingerült kritika fogalmazódott meg a légitársasággal, a malajziai hatóságok eljárásával kapcsolatban. A szakértői véleményre alapozott cikk arról igyekszik meggyőzni az olvasókat, hogy az adott helyzetben a légitársaság hibáztatása nem visz közelebb a megoldáshoz.

A tanulságok között ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a repülőtereken sokkal szigorúbb szabályokra van szükség a biztonsági emberek kiválasztásától kezdve az útlevél-ellenőrzésig.

Az MH370-es járat balesete ritka összefogást idézett elő a régió országai között, amelyek “amúgy” területi vitában állnak egymással a Dél-kínai-tengeren – jegyzi meg a cikkíró, utalva arra, hogy a keresésbe több mint tíz ország kapcsolódott be. A rendkívüli helyzetben történő együttműködés azonban szerinte gördülékenyebb lenne, ha a hasonló esetekre a térségbeli államok egyfajta világos cselekvési rendet alakítanának ki.

A szerző feleleveníti a 2004-es indiai-óceáni földrengést és szökőárat és a Haiyan tájfun tavalyi súlyos pusztítását a Fülöp-szigeteken, amelyekhez hasonlókra – állapítja meg – a gyors és hatékony reagálás csak szervezett együttműködéssel történhet. Ehhez rendszeres, közös gyakorlatokra lenne szükség, olyanokra, amilyenek katonai területen elvétve már léteznek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Dél-kínai-tenger feletti légtérben történő balesetek esetére is olyan közös jogi és eljárási szabályokra van szükség, amelyek az érintett országok tengeri és légi erőinek a lehető leggyorsabb reagálást, mentést teszik lehetővé – véli a Global Times szakértője, Csuang Kuo-tu.

Mindezeken túl azt javasolja, hogy Kína és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) hozzon létre egy többoldalú biztonsági együttműködési rendszert a Dél-kínai-tenger körzetében. Hozzáteszi, ebbe az Egyesült Államokat is be kell vonni, annak ellenére, hogy egyesek szerint ez geopolitikai, biztonsági kockázattal járna. A szakértő (aki egy dél-kínai egyetem kutatóintézetének igazgatója) a kínai kormány részéről az eddiginél nyitottabb hozzáállást szorgalmaz annak érdekében, hogy az előre nem látható eseményeket jobban lehessen kezelni.

A szombaton eltűnt repülőgép 239 utasából 154 volt kínai, és rajtuk kívül is sokan kínai származásúak. A kínai vezetésre kezdettől nagy a belföldi közvélemény nyomása, hogy tudjon meg minél többet a történtekről, tájékoztassa az érintetteket, és tegyen meg mindent állampolgáraiért, a történtek pontos kiderítéséért.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!