Lemondhatja Boeing 737 MAX új generációs gépekre kötött szerződését az orosz Rostec állami holding lízingvállalata, mert megelégelte a repülési tilalom miatti csúszást, és az ebből származó veszteségeket.

A Rostec orosz állami mamutholding lízingcége, az Avia Capital szeretné lemondani 35 darabos Boeing 737 MAX 8-asokra kötött, sokmillió dollár értékű megrendelését. A vállalat a már befizetett, egyes források szerint kb. 35 milliós előleget is szeretné visszakapni.

Az eredeti tervek szerint az első MAX-oknak 2019 októberében kellett volna Oroszországba kerülniük, de a céldátumot a globális repülési tilalom miatt 2022 márciusára módosította a Boeing.

Az Avia Capital ezért az USA-ban indított perében szeretné visszakapni az előleget és ezen felül még 75 millió dollárt követel a Boeingtől az elmaradt hasznok miatt.

Sőt a Russian Aviation Insider beszámolója szerint az összesen kb. 110 millió dolláros összegen felül még meg nem nevezett összegű kártérítés megítélését is kérte keresetében az orosz vállalat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Avia Capital ugyanakkor jelezte, nyitott a peren kívüli megegyezésre, nem szeretnék mindenáron akár évekig húzni a bíróság előtt a szerződésbontás ügyét.

Forrás: Boeing

Ugyanakkor nehéz lesz pótolniuk a kiesett új generációs, kedvezőbb fogyasztású keskenytörzsű gépeket, amelyeket meg nem nevezett orosz légitársaságok már lekötöttek. A rivális Airbusnál ugyanis az A320neo-család gyártósorának kapacitása évekre előre le van kötve, egy új megrendeléssel az orosz lízingcég csak a sor végére tudna beállni, vagy egy-egy más cég részéről lemondott gyártási slot lenne megszerezhető.

Ezért is valószínű, hogy a MAX-ok helyett a hazai tervezésű és gyártású Irkut MSz-21-300-ast fogja az ügyfeleinek ajánlani a lízingcég.

Emellett nem kizárható, hogy a rendelés lemondásának hátterében az orosz kormányzat egyre kevésbé burkoltan megjelenő törekvése áll, hogy növeljék a kereskedelmi forgalomban az orosz típusok – Szuhoj Superjet, és később az MSz-21 – arányát.

Ennek érdekében több magántulajdonú légitársaság nyugati géprendeléseit is megvétózták különböző hatósági eszközökkel, vagy politikai nyomást gyakoroltak rájuk. Az állami cégekkel szemben viszont eddig megengedőbbek voltak a döntéshozók.