A normandiai partraszállás, más néven D-nap a modern hadtörténelem egyik legfontosabb, egyben legnagyobb hadművelete volt a második világháborúban, amelynek 75. évfordulójára repülős vonatkozásban rendhagyó módon emlékeznek meg az Egyesült Királyságban és Franciaországban.
A Daks over Normandy eseményt több éve szervezi a lelkes csapat, a repülőgépek mellett korhű technikát használó, ahhoz illeszkedő öltözettel is rendelkező hagyományőrző ejtőernyős csapatokat is meghívtak, 250 férfit és nőt.
Emellett a világ minden tájáról, Európa legtöbb részéről, Kanadából, az USA-ból, de még Ausztráliából is érkeztek Douglas DC-3-asok, és a katonai C-47 Dakota változatból megmaradt, még repülőképes állapotban lévő példányok, köztük második világháborús színekre festett gépek – összesen 40.
A szervezők közleménye szerint nagy eséllyel ez az utolsó alkalom, hogy ilyen sok gépet egy időben, egy helyre sikerült összetrombitálni, a következő pár évtizedben nagyobb szabású eseményre nem kerül sor.
A meghívottak között van ugyanakkor a DC-3-as típus Szovjetunióban, gyártott változata, a Liszunov Li-2-es egyetlen még üzemképes példánya, a magyar HA-LIX.
A Goldtimer Alapítvány üzemeltetésében álló gép az június 2-án, több technikai megálló beiktatásával települt át az angliai Duxfordba. Ejtőernyősöket a C-47-esekkel ellentétben nem ugratnak.
Június 2-5-ig az érkezések mellett már látogatható is volt Duxford már-már világháborús katonai reptérré alakult reptere, innen indultak a „próba” ugrásokat bonyolító körök, a kifejezetten fotósoknak kedvező repülések, és minden gép megtekinthető volt statikus kiállításon.
Június 5-én délután, miután az esemény duxfordi része lezárult, az ejtőernyősök a gépek fedélzetén, átrepülve a La Manche csatorna fölött az eredeti partraszálláskor is használt, már Franciaország területén lévő normandiai dobási zónák felé vették az irányt, ahol kiugranak a gépekből.
Ezt követően a hatalmas kötelék számára kijelölt leszállóhely Caen Carpiquet reptere, amelyet hasonlóan az angliai kiindulási ponthoz, korhű épületei és a világháborúban betöltött szerepe miatt választottak ki. Itt június 9-ig további nyílt napok, és folyamatos repülések várják a kilátogatókat.
Közzétette: D-Day Squadron – 2019. május 20., hétfő
Dakoták szerepe az invázióban
1944. június 6., a D-nap, a szövetséges hatalmak hadseregei partra szállnak Franciaországban, hogy felszabadítsák a Németország által megszállt területeket Dwight D. Eisenhower amerikai elnök, és Bernard Montogomery angol tábornagy parancsnoksága alatt.
A hadművelet végrehajtását nehezítette, hogy a visszavonuló német hadsereg a felégetett föld taktikája szerint alig hagyott hátra valamit, ami használható lenne, így mindent külső forrásból, mai szemmel is hatalmas logisztikai háttérrel kellett bejuttatni a hadműveleti területre.
Ebben az USA óriási részt vállalt, földön, vízen, és levegőben egyaránt. A három lehetséges út közül minden esetben a légi volt a leggyorsabb megoldás nagyobb mennyiségű felszerelés, vagy katona átszállítására, a feladat döntő részét pedig a Douglas Aircraft Corporation által gyártott, a DC-3-ason alapuló C-47 Skytrain „Dakota” gépeknek kellett teljesíteniük.
Az 1935-ben elkészült típus a második világháború talán leguniverzálisabb repülőgépének bizonyult, a teherszállítás mellett ejtőernyős katonák ugratására, és teherszállító vitorlázógépek vontatására is használták a D-napon.
Huszonnégy óra alatt körülbelül 800 C-47-es ötvenezer felfegyverzett ejtőernyőst, valamint több ezer tonna ellátmányt és felszerelést juttatott francia területre.
Az amerikai típus a második világháború alatt több hadműveletben, és azok után is tanúbizonyságot tett megbízhatóságáról és strapabírásáról, amit egyszerűségének, és könnyű karbantarthatóságának köszönhet.
Összesen több, mint tízezer példány készült belőle, ezekből napjainkban, és számos példány üzemképes.
Közzétette: D-Day Squadron – 2019. június 4., kedd