Július 12 és 14 között rendezték meg Zamárdiban a Red Bull Air Race sorozat tizenharmadik, egyben utolsó magyarországi futamát, amelynek bázisrepteréül a szentkirályszabadjai, egykor katonai hasznosítású, napjainkban magánreptér szolgált.

Az időjárás egyik nap sem volt igazán kedvező a repülések lebonyolításához, emiatt a július 12. péntekre tervezett szabadedzések el is maradtak, de az időjárás mellett ebben – a szervezők hivatalos közlése szerint – üzemanyag-ellátási problémák is közre játszottak. Voltak problémák a szervezéssel is, a helyszínen több néző is panaszkodott a programváltozásokra, illetve a tájékoztatás hiányára.

(Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A szombati kvalifikációs napon az időként eleredő eső és az erős szél jelentette a legfőbb problémát, a programot többször át kellett alakítani, a betétprogramok nagy része elmaradt, vagy a nap végén tartották meg, de a gyorsan változó viszonyok miatt a Challenger Class már megkezdett délutáni szabadedzését egyszer így is félbe kellett szakítani.

Ezt követően a Challenger Kupa futamát technikai probléma nehezítette, a hat pilótának szánt három közös használatú Edge 540 műrepülőgépből az az egyik technikai probléma miatt használhatatlannak bizonyult, így kettővel kellet lebonyolítani a futamot. A mezőny ezzel párhuzamosan hatról öt pilótásra szűkült, a francia Mélanie Astles nem állt rajthoz.

Challenger Kupa futamának eredményei (július 13., szombat):

Hirdetés
  1. Daniel Ryfaa 1:04.250 – hibátlan pályateljesítés, időbüntetés nélkül
  2. Dario Costa 1:04.447
  3. Patric Davidson 1:06.046
  4. Luke Czepiela: 1:06.340
  5. Vito Wyprachtiger 1:09.094

Ezt követően némileg javult időjárási körülmények között megkezdődhetett a saját, különböző gépekkel versenyző Master Class versenyzőinek kvalifikációja is, amelyben a világbajnoki pontverseny állása szerint fordított sorrendben vettek részt a pilóták.

A legjobb időt az összetettben második helyen álló cseh Martin Sonka repülte meg 56.820 másodperccel, amely még egymásodperces időbüntetés mellett is elég volt az első helyre, és három világbajnoki pontra. Mögötte a spanyol Juan Velarde végzett 58.203-as idővel, büntetés nélkül, 2 pontot bezsebelve, a harmadik Mika Brageot pedig egy ponttal lett gazdagabb.

Jim Dimatteo versenyigazgató a szombat kora esti sajtótájékoztatón sikeresnek értékelte a kvalifikációs napot, amelyen a pilóták első alkalommal próbálták ki az újratervezett magyar pályát.

Hangsúlyozta, a felújításra a nagyobb hely miatt volt lehetőség, a Duna medre eddig megszabott bizonyos korlátokat, most azonban sikerült egy technikás, és egyben gyors pályát teremteni, amelyből csak a Lánchíd alatti átrepüléshez hasonló izgalmas nyitóelem hiányzott.

A Master Class négyes döntőjének eredményei:

  1. Matt Hall 58.839mp – hibátlan pályateljesítés, időbüntetés nélkül
  2. Ben Murhy 58.957mp – 1 másodperces időbüntetéssel pályaelhagyás miatt
  3. Pete McLeod 58.966mp – 1 másodperces időbüntetéssel pályaelhagyás miatt
  4. Martin Sonka 01:02.391 – 3 másodperces időbüntetéssel akadállyal ütközés miatt

Izgalmakból így sem volt hiány a vasárnap sem, az igazán nagy meglepetés a Master Class négyesdöntőjében érkezett, amelyet az ausztrál Matt Hall nyert meg 58,839-es idővel, ezzel felugrott az összetett tabella második helyére.

A verseny utáni sajtótájékoztatón a pilóta elmondta, a hétvége folyamán egész végig a győzelem lebegett a szeme előtt, de ennek ellenére lazán tudott repülni. A 2015-ös, 2016-os és 2018-as szezonban is megszerzett második hely után pedig szeptemberben Chibában a világbajnoki címet is szeretné megszerezni – erre minden esélye meg is van az ausztrálnak.

Az abszolút esélyesnek tartott Martin Sonka nagyot hibázott, akadályelütéssel és a szabályok szerint emiatt kirótt három másodperces időbüntetéssel csak a negyedik helyet szerezte meg, hiába esett ki legnagyobb riválisa, Yoshihide Muroya már a 14-es futamban.

A balatoni futam után a szeptemberi chibai futamot három pilóta is világbajnoki esélyesként várhatja: Martin Sonka 65 ponttal a tabella elején, az ausztrál Matt Hall 61 ponttal közvetlenül mögötte, némileg lemaradva pedig Yoshihide Muroya 55 ponttal vág majd neki a japán versenynek.

Galéria a 2019-es balatoni Red Bull Air Race-ről

Hirdetés