A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) módosítást rendelt el a General Electric GEnx-1B hajtóművek egyes típusaira jegesedés miatt – írt az Air Transport World szaklap.
Újabb GEnx hajtóműhiba, újabb vizsgálat
NTSB-vizsgálat a tüzet okozó Boeing 787-es ügyében
Egy a hatóságoktól származó légialkalmassági direktíva szerint egy teljesítmény-javító csomaggal (PIP 2) ellátott GEnx-1B hajtóművet le kellett állítani 20 ezer láb magasságban jegesedés miatt. A járatot teljesítő 787-es Dreamlineren a másik hajtómű egy régebbi, PIP1-es csomaggal felszerelt egység volt, amely rendben működött tovább.
Az ajánlás szerint a hiba újraindítással sem javulhat meg, ezért az FAA azonnal javítandó hibának minősítette a jelenséget annak ellenére, hogy a gép egy hajtóművel sikeresen le tudott szállni. Abban az esetben viszont, ha mindkét hajtómű PIP2-es csomagot kapott, akkor előfordulhat, hogy mindegyik leáll és újra sem lehet indítani.
Adataik szerint legalább egy, vagy mindkét PIP2-es GEnx-1B hajtóművel 29 légitársaság 176 gépe repül, nekik október elsejéig van idejük végrehajtani a módosításokat. Emellett az FAA új eljárásrendet adott ki hajtóműjegesedés esetére, amelyet a hajózó személyzetnek követnie kell.
A Boeing és a GE a lap szerint azt közölte, hogy még a direktíva kibocsátása előtt megterveztek egy módosítást, az eljárást pedig már a légitársaságok rendelkezésére bocsátották a hó elején. Az átalakítások – amelyek során a hajtóművet nem kell eltávolítani – már zajlanak, és 16 óra alatt kivitelezhetőek akár a már korábban tervezett átvizsgálások alkalmával is.
Nem ez az első eset, hogy a General Electric GEnx-1B hajtóművével problémák adódtak: 2012-ben egy földi gurulási teszteket végző Dreamliner hajtóművében tűz keletkezett egy levált alkatrész miatt. Nem sokkal később az Air Bridge Cargo vadonatúj Boeing 747-8F típusú teherszállító repülőgépének meg kellett szakítania a felszállást, ez után a futópályát mintegy 2500 méter hosszan borították fémes alkatrészdarabok.