Bár az orosz állami repülőgépgyártó az elkaszált modernizálás miatt belátható időn belül csak nehezen tudja újra gyártani a Beriev Be-200 amfíbiát, a párizsi légiszalonon mégis akadt rá külföldi, polgári érdeklődő.
Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) francia közreműködéssel szerette volna megoldani a kétéltű repülőgép gondjait, a programot azonban az orosz főügyész és az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium váratlanul elkaszálta.
Az állami vállalat azonban mindenáron életben szeretné tartani a speciális típus programját, amely a világ egyetlen sugárhajtóműves amfíbiája, és méreteiben sem igazán akad vetélytársa saját kategóriájában, egyedül a kínai COMAC kísérletezik nagyobb géppel.
Párizsban a chilei Asesorias CBP-vel bővítette ki szerződését az UAC, amely további két példányt rendelt a 2018 szeptemberében lekötött öt mellé a típus ChS jelű változatából.
Ezt eredetileg az Orosz Rendkívüli- és Vészhelyzetek Minisztériuma (EMERCOM) igényihez igazította a Beriev tervezőiroda, de az általuk követelt paraméterek néhány külföldi, civil üzemeltető elvárásainak is megfelelnek.
Juri Grudinin, a Beriev igazgatója elmondta, az átadásokat 2020-21-re ütemezték, és a gépek mellé komplex háttértámogatást is nyújtanak, amely magában foglalja a fogadásukhoz szükséges vízi kikötő kialakításában nyújtott segítséget is.
A Russian Aviation Insider beszámolója szerint az UAC a francia-orosz együttműködésben készülő SaM146-os hajtóművek kihagyásával, az eredetileg is alkalmazott Motor Sich D-436TP erőforrásokkal szeretné leszállítani a tengerentúli megrendeléseket.
Az ukrán gyártású hajtóműveket azonban az államközi embargós intézkedések miatt nem tudja közvetlenül beszerezni a gyártó, ehhez nemzetközi együttműködés szükséges, hogy a speciális változatú hajtóművek egy harmadik, semleges országon – mint közvetítőn keresztül – érkezhessenek a gyártáshoz.
Az erőforrásokra viszonylag nagy mennyiségben lesz szüksége a taganrogi bázisú Berievnek, mivel 2020-21-re a hét chilei mellett 10 példány szállítását is beütemezték 2018 júniusában az amerikai Seaplane Global Air Servicenek.
Jelenleg ezek az erős marketing kampányok segítségével megkötött, tengerentúli, illetve egy 2+2 példányos kínai civil szerződések tartják életben a Be-200 programját, mert az orosz állami megrendelők már nem kérnek többet a típusból, és a ‘baráti országok’ közül csak Azerbajdzsán állított rendszerbe egyetlen példányt.