November hatodikán nyílt napot tartottak a Nyíregyházi Egyetemen, ahol az érdeklődők sok más egyéb szak mellett megismerkedhettek a Műszaki és Agrártudományi Kar repülőmérnöki szakával.

A városban immáron több, mint 50 éve zajlik folyamatosan pilótaképzés, még 1968-ban, főiskolai szinten indult el az első évfolyam. Bár ekkor még csak mezőgazdasági pilótákat oktattak, mára nagy fejlődésen ment keresztül a szak, napjainkban a közforgalmi pilóták elsődleges képzési helyszíne Magyarországon.

Az egyetem egyike azon kevés oktatási intézményeknek, amelyek szoros partnerséget ápolnak a Wizz Air diszkont légitársasággal. A cég által jóváhagyott képzési formának köszönhetően a végzettek az integrált pilótaképzésben megszerzett 145 repült órával felvételt nyerhetnek elsőtisztként, szemben a külsős jelentkezőktől megkövetelt 300 órával.

Az egyetemen elsődlegesen BSC típusú képzés folyik, amelynek végén a repülőmérnöki diploma mellett egy légitársasági elhelyezkedéshez szükséges ATPL (Airline Transport Pilot Licence) szakszolgálati engedély birtokába kerülnek a diákok.

A képzéshez használt egyik repülőgép (Forrás: Tréner Kft.)

A nemzetközi szintű tudást magyar nyelven sajátíthatják el a tanulók, szemben más intézményekkel, ahol angol nyelvű az oktatás.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A bemeneti követelményrendszerben is szereplő, általános középfokú nyelvismereten túli, munkavégzéshez elengedhetetlen szakmai angol szókincset külön órák keretein belül tanulhatják meg, és alkalmazhatják a hatósági vizsgákon.

Az alapvetően mérnöki, műszaki irányú képzés miatt viszont elengedhetetlen a jó fizika és matematikatudás. Rozgonyi László, a Wizz Air egyik itt végzett elsőtisztje szerint ha valaki magabiztos előmenetelt kíván magának biztosítani, legalább 80%-os középszintű érettségi vizsgának megfelelő szintet kell elérnie mindkét tárgyból, az egyetemi évek megkezdése előtt.

Nyugat-európai színvonalú a gyakorlati képzés is

Horváth Tibor, a növendékek gyakorlati képzését végző Tréner Kft. képzési menedzsere a nyíltnapon elmondta, a tematikában nagy hangsúlyt fektetnek a „nagygépes” repülésben használt műszeres repülési szabályok (IFR) közötti oktatásra, minél magasabb szintű átadására. Kiemelte, míg a hagyományos, moduláris rendszerben egy ATPL engedély megszerzésekor minimum 55 óra műszeres repülésen van túl egy növendék, ez Nyíregyházán 125 óra, csak szimulátorban.

Ezen felül a tematika tartalmaz 145 óra valós repülést is, amit teljes egészében a nyíregyházi repülőtéren hajtanak végre. Itt minden lehetőség és szükséges infrastruktúra rendelkezésre áll, például az éjszakai feladatokhoz szabványosan kivilágított pálya. Az időjárási körülmények miatt VFR repülésekre főleg tavasszal és nyáron van lehetőség, ezért az első két félév elvégzése után a hallgatóknak júniustól augusztusig kötelező nyári tábort szervez a Tréner Kft.

Horváth Tibor hozzátette, a képzésre a magas felvételi követelmények ellenére három-négyszeres túljelentkezés van minden évben. A feltételek között szerepel a B2 szintű angol nyelvtudás, az elsőosztályú repülőorvosi minősítés, és a pályaalkalmassági teszt sikeres elvégzése. Ennek része egy készségeket felmérő ún. compass Teszt, ezen tíz jelentkezőből 3-4 megy át.

Mindezeken túl a felvetteknek maguknak kell finanszírozniuk tanulmányaikat, államilag támogatott helyek nincsenek. Egy félév pillanatnyilag 2,4 millió forintba kerül, ez tartalmazza a gyakorlati képzés díját is.

A Tréner Kft. lapunknak adott tájékoztatása szerint azonban a díj a közeljövőben minimálisan emelkedni fog, körülbelül száz-kétszázezer forinttal félévenként. Ennek előteremtésére a hallgatók igénybe vehetik a Diákhitel 2 konstrukciót, amely teljes egészében fedezetet nyújthat, és állami támogatás révén 0% a tartozás kamata.