Összefogtak a főbb ausztrál és új-zélandi légitársaságok a két ország repülőterei ellen, hogy így gyakoroljanak rájuk nyomást a reptéri díjakkal kapcsolatban.
A New Zeland Herald beszámolója szerint az Airlines for Australia and New Zealand nevű formációba összeterelt Qantasnak, Air New Zealandnek, a Virgin Australiának, a Jetstarnak, és a Tigerairnak az a legfőbb gondja, hogy a légitársaságok kihasználják monopol helyzetüket és olyan magasra emelik a repülőtéri díjakat és illetékeket, amilyen magasra nem szégyellik.
Graeme Samuel, a csoportosulás vezetője az új-zélandi lapnak azt mondta, a helyzetet nehezíti, hogy a szigetországban megengedőbb a rendszer, mint Ausztráliában. Azzal árnyalta a képet, hogy a repülőtéri díjak a jegy árának legnagyobb részét tehetik ki, és ez versenyhátrányt jelent. Főként a téli, kevésbé forgalmas időszakban jelent ez anyagi gondot a légitársaságoknak, mert az alacsonyabb forgalmú hónapokban csak alacsonyabb jegyárakkal tudják rendesen megtölteni a járatokat.
Egyes adatok azt mutatják, hogy a legkedveltebb, Új-Zéland és Tasmania közötti járatokon 200 ausztrál dollár (40 ezer forint), a Fiji-szigetekre 216 dollár (44 ezer forint) is lehet a repülőtéri illeték.
Az utasokat pedig a repülőtér nem csak ezen, hanem a drága parkolókon és a shopon keresztül is lehúzzák – állítja a szervezet vezetője hozzátéve: abból is elegük van, hogy a repülőterek a légitársaságokkal finanszíroztatják meg a beruházásokat, de már az előtt elkezdenek pénzt kérni érte, amikor még el sem készült.
Az auckalndi repülőtér a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy a következő 5 évben milyen díjakkal üzemel majd, a légitársaságok számítása szerint 65 millió dollárral kérnek tőlük többet, mint ami elfogadható lenne. A repülőtér azt állította a cikk szerint, hogy díjaik megalapozottak és ésszerűek, azokat egyéves tárgyalás után alakították ki.
A repülőtér arról tájékoztatta a New Zealand Heraldot, hogy a nemzetközi utasforgalomban éves szinten 1,7 százalékkal csökken, a belföldiben pedig 0,8 százalékkal emelkedni fog az illeték díja a következő öt évben. Eközben pedig 18 milliárd dollárt költenek a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésére.