Pilótahiba, illetve egy hibás alkatrész okozta tavaly december 28-án az Air Asia indonéz légitársaság Airbus A320-asának katasztrófáját, amelyben 162-en vesztették életüket – írta a Reuters hírügynökség a vizsgálatot végző hatóságok jelentésére hivatkozva.

Az elsődleges információk szerint időjárási körülmények miatt zuhant a Jáva-tengerbe a QZ8501-es járatot teljesítő repülőgép útban Surabayából Szingapúrba, a lezárt vizsgálat viszont azt állapította meg, hogy több tényező együttes hatása és az azokra adott válasz vezetett a tragédiához.

Roncsok a tenger felszínén. (Fotó: AFP via Facebook) | © AIRportal.hu

Roncsok a tenger felszínén. (Fotó: AFP via Facebook)

Az amerikai Szövetségi Közlekedés-biztonsági Hatóság (NTSB) jelentése szerint a magassági kormányt mozgató rendszer egyik hegesztése eltörött, erről a fekete doboz adatai szerint a rendszer figyelmeztetést is küldött. Ezt a pilóták figyelmen kívül hagyták, sőt, megpróbálták áramtalanítani a rendszert egy megszakítóval, bár erre közvetlen bizonyítékokat nem találtak. Az viszont tény, hogy vélhetően az áramtalanítás miatt leoldott az autopilóta, illetve az átesés ellen védő rendszer, a pilóták kézi vezérléssel próbáltak úrrá lenni a helyzeten.

Ez viszont nem sikerült, a francia első tiszt által vezetett gép átesett, és – bár a kapitány megpróbált közbe avatkozni és a repülésirányító rendszerek is készen voltak a működésre az áramtalanítást és újraindítást követően – már nem tudták visszahozni. Az A320-as Airbus 38 ezer láb (11,5 kilométer) magasságból öt perc alatt a tengerbe zuhant, legnagyobb süllyedési sebessége percenként 20 ezer láb, legkisebb sebessége 57 csomó volt.

Az Air Asia indonéz leányvállalata tájékoztatása szerint a baleset óta felülvizsgálta és javította pilótaképzési programját.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!