A Kalitta Charters teherszállító cég egyik Boeing 727-esének orrfutója leszállás közben összecsuklott, a szerencsére emberéletet nem követelő balesetet a nemrég kiadott végleges jelentés szerint pilótahiba okozta.

A negyvenhárom éves, 2002 óta a Kalitta Charters flottájában repülő Boeing 727-200F teherszállító a cég K9 720-as számú, a texasi Laredoból az alabamai Tuscaloosába tartó járatát teljesítette a baleset estéjén, 2019 januárjának végén négy fős személyzettel a fedélzetén.

Illusztráció, a Kalitta Charters egyik Boeing 727-ese (Forrás: Wikimedia Commons)

Helyi idő szerint nyolc óra három perckor, leszállás közben összecsuklott az orrfutó, aminek következtében a repülőgép rövid csúszás után a futópályán állt meg. A balesetben senki nem sérült meg, de az öreg 727-esben jelentős kár keletkezett.

Az előzetes jelentés szerint a szél is közrejátszhatott az incidensben, de az AV Herald által szemlézett végleges jelentés szerint nem külső okok, hanem pilótahiba okozta a balesetet.

A kapitány annak ellenére szállt le, hogy az orrfutó nem volt megfelelően kiengedve és rögzítve, erre a gép rendszerei figyelmeztették is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatalának (NTSB) kivizsgálói a fedélzeti hangrögzítőkből kinyert felvételek alapján rekonstruálták a leszállás előtti perceket.

A kapitány a repülőtértől tizenkét mérföldre adott először utasítást a futóművek kiengedésére, ezután a fedélzeti rendszerek több módon (fény- és hangjelzéssel is) jelezték, hogy az orrfutó nincs megfelelően kiengedve.

A fedélzeti mérnök azt javasolta, próbálják meg behúzni és újból kiengedni az összes futóművet, az első tiszt pedig indokoltnak látta az átstartolást, hogy időt nyerjenek a hiba elhárításához.

A kapitány mindkét javaslatra nemet mondott, és közölte, hogy a gépnek többször volt már problémája a visszajelző rendszer egyik mikrokapcsolójával. Ekkor lefelé nyomta a futókat kiengedő kart, és kikapcsolta a figyelmeztető lámpát. Tette ezt annak ellenére, hogy közben az alacsony repülési magasságot érzékelő rendszer is jelzett.

A baleset utáni meghallgatásán a parancsnok következetesen állította, hogy utasítást adott a futóművek behúzására és újra kiengedésére, de mivel füstszagot érzett a pilótafülkében, nem akart átstartolni. Ezeket az állításokat a személyzet három másik tagja egyöntetűen cáfolta, és a fedélzeti rögzítő hanganyaga is őket támasztja alá.