Rekord összeget, mintegy 7 milliárd dollárt szedtek be az utasoktól a légitársaságok a feladott kézipoggyász elszállításáért és a jegyek átfoglalásáért az Egyesült Államok kormánya által készített statisztika szerint.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B termináljának új utasfelvételi és csomagleadó pultjai. (Fotó: Budapest Airport)

A USA Today híroldal tálalása szerint a tanulmányból nem derült ki, hogy ez az összeg mennyivel haladja meg az előző évi szintet. Megemlítették benne, hogy idén az első félévben 2,2 milliárd dollárt szedtek be a légitársaságok a feladott poggyász és 1,5 milliárd dollárt az átfoglalási díj után.

Arról is szó esett a tanulmányban, hogy a magasabb kiegészítő díjak 2010-óta a bevételek emelkedésével egyenes arányban növekednek. Tavaly az amerikai cégek a minisztérium adatai szerint 15,6 milliárd dollár árbevételt értek el, a légicégek azzal védekeznek, hogy ezt a szolgáltatásba forgatják vissza: új gépeket vesznek és jobb kollektív szerződéseket kötnek a szakszervezetekkel.

A tanulmány kimutatta, hogy azok, akik legalább egy feladott kézipoggyász után fizettek, azoknak többe került a jegy és a poggyász feladása, mint amikor ez a szolgáltatás még be volt építve a jegy árába.

A USA Today kiemelte, hogy amikor a légitársaságok bevezették a csomagfeladási díjat, akkor az átlagos jegyárat kisebb mértékben csökkentették, mint az átlagos poggyászfeladási díj mértéke, így aki ezek után is a csomagtérben vitette a csomagját,. annak többe, míg a kézipoggyásszal utazóknak kevesebbe került a jegy, mint előtte.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Bár a kiegészítő szolgáltatásokért beszedett árak jóval átláthatóbbak a szabályok miatt, mégis, a fogyasztóvédelmi csoportok arról panaszkodnak, hogy az utasok még így sem mindig tudják, hogy pontosan miért fizetnek. Azt szeretnék elérni, hogy a társaságok a minden plusz díjról tájékoztassák az utasokat már a keresésnél is függetlenül attól, hogy ügynökön keresztül, vagy a légitársaságnál keresnek jegyet.

A Lufthansa önkiszolgáló csomagfeladó pultjai Frankfurtban. (Fotó: Lufthansa)

A jogvédők arra is panaszkodtak, hogy ezek a szolgáltatási díjak sokáig rejtve maradnak, ezért összehasonlítani is eléggé nehézkes őket, és egyébként is csak arra jók, hogy a nyereséget maximalizálják, nem pedig a szolgáltatás bekerülési árát akarják fedezni belőle.

A nagy légitársaságokat tömörítő Airlines for America csoport azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy most már számtalan szolgáltatás közül lehet választani az elsőosztályú repüéőjegytől kezdve a fapados szolgáltatásig.