Szigorú drónszabályokat sürgetnek az európai légiipari szereplők, egyebek mellett a kötelező regisztrációt és a pilótaképzést tartják elengedhetetlennek.

Fotó: DJI | © AIRportal.hu

Fotó: DJI

A Reuters szerint közös közleményükben azt írták, mivel az unióban nincs összehangolt szabályozás a drónok hazsnálatáról, ezért minél előbb be kell vezetni az egységes szabályozást. Ezen egyébként az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is dolgozik.

A meg nem nevezett európai légiipari szervezetek az amerikai szabályozással megegyezően elsősorban azt szeretnék elérni, hogy vezessék be az eladóhelyi kötelező drónregisztrációt, és azt is szeretnék, ha a használóknak kötelező képzésen kellene részt venniük. Emellett szorgalmazzák, hogy a gyártók olyan technológiát építsenek be a drónokba, amelyek megakadályozzák, hogy tiltott légtérben repüljenek velük.

Hasonló technológiát a legnagyobb gyártó, a kínai DJI már beépített a saját termékeibe, amely megakadályozza, hogy a drónnal tiltott légtérben repüljenek, de ez kiiktatható.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezető nélküli légi eszközök használata az elmúlt időszakban jelentősen elterjedt, ennek következményeként a repülőterek környékén egyre több “near miss”, azaz ütközés közeli helyzetről adtak jelentést az utasszállító gépek pilótái. Idén áprilisban a British Airways egyik gépe össze is ütközött egy drónnal, de a gép 132 utassal a fedélzetén végül gond nélkül leszállt Heathrow-n.

Az Egyesült Államokban tavaly december óta kötelező regisztrálni a drónokat, amelyek egy saját lajstromszámot kapnak, júniusban pedig a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) és a közlekedési minisztérium dolgozott ki. E szerint a drónt vezetőnek legalább 16 évesnek kell lennie és rendelkeznie kell kis méretű, távirányítású légijármű vezetésére jogosító tanúsítvánnyal.
A drónokkal való nappali repüléshez nem kell külön engedélyt kérni amíg a repülőterek 8 kilométeres környékén kívül, 400 láb (122 méter) alatt használják úgy, hogy a drón mindig a vezető látóterében maradjon.

Magyarországon továbbra is dolgoznak a drónhasználat szabályain, júniusban lapunk úgy értesült, hogy rendeletben hirdetnék ki a vonatkozó passzusokat, így a Parlamentnek nem kell megtárgyalnia.

Az FAA legutóbbi becslésében azzal számolt, hogy hétmillió drónt adhatnak el csak az Egyesült Államokban 2020-ra. Ugyanebben az elemzésében az FAA jelezte, hogy az elmúlt időszakban jelentősen megnövekedett a repülőterek közelében észlelt drónok száma.