Távirányítású repülőgépvontatót vet be Heathrow-n a British Airways, jelenleg öt ilyen eszköz üzemel. A meglepően kicsi gépek elektromos meghajtást használnak.
A brit légitársaság honlapján közölte, hogy a világon elsőként olyan repülőgépvontató traktort állítottak rendszerbe, amely két szempontból is úttörő: egyrészt távirányítású, másrészt pedig elektromotorokat használ, vagyis zéróemissziós. Ezzel beleillik a légitársaság azon céljába, hogy csökkentsék a légiközlekedés környezeti lábnyomát.
Teszik mindezt azért is, mert a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) célul tűzte ki, hogy 2050-re a 2005-ös szinthez képest 50 százalékkal kell csökkenteni a légiközlekedés által kibocsátott szén-dioxid mértékét. Sőt, 2020-tól a fejlődés nem járhat a széndioxid-kibocsátás növekedésével.
A British Airways és a Heathrow repülőtér közös erővel kerestek erre megoldást, ennek eredménye lett a Motok elnevezésű eszköz, amely a többi, hasonló eszközhöz képest meglepően kicsi, bár felhasználási területe sem túl nagy: egyelőre csak a keskenytörzsű Airbusokat tudják vontatni vele.
Eddig öt ilyen eszközt állítottak szolgálatba az 5-ös terminál 25 kapujánál, de tervben van további eszközök beszerzése az év végéig, hogy a teljes egyfolyosós flottát ezekkel tudják mozgatni a földön. Sőt, azt is vizsgálják, hogy a szélestörzsű gépek mozgatását hogyan tudnák ezekkel a gépekkel megoldani.
Akkumulátorai három napig is kibírják, és mind a 25 kapunál van töltési lehetőség. irányítása a földi kiszolgáló személyzet által történik övre szerelt vezérlővel.
Korábban a Lufthansa is próbálkozott a földi üzem szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésén, a frankfurti repülőtérrel közösen egy Taxibot nevű kezdeményezésük volt, amelynek lényege, hogy a hagyományos, dízel üzemű vontatók képesek voltak a gépeket egészen a gurulóút végéig tudták vontatni, így a repülőknek csak az indulás előtt kellett beindítani a hajtóműveket. A traktort a pilótafülkéből is lehetett irányítani.