Az Egyesült Államokból Kubába tartó légijáratokat nagy csinnadrattával ünnepelték, de több járat kihasználtsága is 50 százalék alatt van.
Száztíz napi járat indulhat az USA és Kuba között
Augusztus 31-én, ötvenöt év után ismét elindult az Egyesült Államok, valamint Kuba között a kereskedelmi repülés a JetBlue diszkont légitársaság Fort Lauderdale-Santa Clara járatával.
Azóta már az Americal Airlines is elindította járatait, amelyekkel a Miami Herald szerint nincs minden rendben. A helyi napilap arról számolt be, hogy az egyik legnagyobb amerikai légicég kubai járatain a kihasználtság 50 százalék alatt maradt.
A légitársaság jelenleg 5 kubai városba repül, novemberben már a fővárosba, Havannába is közlekednek majd, ezzel heti 59-re nő majd a heti járatszám a szigetországba. Több nagy légicég viszont az év hátralévő részében indítja csak el járatait.
A lap által ismertetett, kubai hivataloktól kapott statisztika szerint az elmúlt héten 38 járaton volt 50 százalék alatt a kihasználtság, és több járaton 12-13-an voltak csak.
A Point me to the plane blog utánanézett a foglalási adatoknak, és kiderítette, hogy több American járaton 10-20 széket foglaltak eddig be.
Ennek hátterében a Miami Herald szerint az áll, hogy az amerikai állampolgároknak a turizmus hivatalosan továbbra is tiltott Kubába, azok repülhetnek az országba, akik beleillenek egy 12 pontos felsorolásba. Ennek alapján egyebek közt a családi, hivatalos (állami) üzleti utazások, újságírói tevékenység végzéséhez köthető utak engedélyezettek, emellett kutatások, oktatói tevékenységek, workshopok, versenyek és kiállítások résztvevői repülhetnek Kubába.
Arról nincsenek adatok, hogy a diszkont JetBlue kubai járatai milyen foglaltsággal üzemelnek. A Point me to the plane blog megemlítette, hogy a charterpiacot is megmozgatta a kereskedelmi járatok bevezetése, mivel a nagy légicégek azokat a gépeket, amelyeket charterként bérbe adtak, most saját maguk repülik Kubába.
Jelenleg a Silver Airways, a JetBlue és az American repülnek Kubába, több nagy légicég csak az év hátralévő részében indítja el járatait.
Az első járat útvonala a Flightradaron.
A járatnyitásra azok után kerülhetett sor, hogy az Egyesült Államok és Kuba megállapodott az 1961-óta érvényben lévő korlátozás feloldásáról, és megnyitották a lehetőséget a két ország légitársaságai számára kereskedelmi járatok indítására. A megállapodás rögzíti, hogy napi 110 járat közlekedhet a szigetország és az államok között.
Nem sokkal később hírügynökségi jelentések szerint kilenc amerikai cég nyújtott be pályázatot, közülük június végéig hat kapott engedélyt arra, hogy járatot nyisson a két ország között. Közülük az egyik az American Airlines, akik már be is jelentették, hogy szeptembertől Miamiból naponta egy, illetve két járatot indítanak öt városba, amelyeket Boeing 737-800-asokkal és Airbus A319-esekkel teljesítenek.
Továbbra sem indíthat járatokat Kuba nemzeti légitársasága, a Cubana, mivel ehhez meg kellene szereznie a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélyeit, de ez ma még nem lehetséges.