Súlyos veszteségei kompenzálására újból állami segítséget kért Horvátország nemzeti légitársasága. A kormányzat biztosította a céget, hogy megadja a segítséget, a forgalom fellendülésével pedig újraindítja a privatizációt.

A horvát nemzeti légitársaság anyagi helyzetéről számolt be az Ex-Yu Aviation szaklap. A járvány előtt is nehéz helyzetben működő, privatizációra készülő légitársaság az első félévben a tavalyihoz képest dupla akkora, 23 millió eurós veszteséget könyvelt el, az utasforgalom várhatóan 60 százalékkal lesz kevesebb idén az egy évvel korábbihoz képes.

Fotó: AIRportal.hu

Ez azt jelenti, hogy 1 millió alatt maradhat az éves utasforgalom, erre 1999 óta nem volt példa a cégnél.

A fizetőképesség megőrzése érdekében hitelre és hitelgaranciára van szükség, amelyet a tulajdonos államnak kellene biztosítania a légitársaság közlése szerint.

A Croatia Airlines három különböző forgatókönyvet vázolt fel a jövőjét illetően. Az első szerint az év végére teljesen kifutnak a készpénzből, a második szerint a tavalyi szinthez képest fele annyi bevételből kellene gazdálkodniuk, ebben az esetben 40 millió eurós veszteség érné a légitársaságot. A harmadik a tavalyihoz képest alig 37 százaléknyi bevétellel és a határnyitás elhúzódásával, nagyon alacsony 2021 év eleji igénnyel számol, így a 73 millió eurós veszteség sem zárható ki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A horvát kormány közleményében biztosította a légitársaságot, hogy bármit megtesznek a működés fenntartása érdekében. Oleg Butkovic közlekedésért is felelős miniszter azt mondta, nem hagyják csődbe menni a társaságot, olyan megoldást fognak találni, amely az európai uniós versenyjogi szabályoknak is megfelel.

Hozzátette: amint stabilizálódik a cég helyzete, folytatni fogják a külső finanszírozó partner felkutatását, vagyis a cég részbeni vagy teljes privatizációját.

Mint arról a héten beszámoltunk, a Croatia Airlines tárgyalásokat kezdeményezett az Airbusszal, hogy lemondja négy darabos A320neo-rendelését. A társaság 8,5 millió euró előleget már átutalt a gyártónak, az első gép jövőre érkezne meg a flottába.

A légitársaság legutóbb júniusban kért az államtól 100 millió euró értékű anyagi segítséget a koronavírus-járvány, illetve az utazási korlátozások okán elszenvedett károk kompenzálására.