Négymilliárd USA-dollár értékű hitelt vett fel az All Nippon Airways, hogy túlélje a koronavírus-járvány miatt kialakult krízist. A cég egyes elemzők szerint könyvelési trükköket is bevet, hogy javítsa anyagi helyzetét.

Japán második legnagyobb légitársasága a júniusban zárult negyedévet 1,5 milliárd dolláros veszteséggel zárta, így elkerülhetetlen volt, hogy újabb anyagi támogatást szerezzen. A Reuters forrásai szerint a cég most 4 milliárd dollár hitel felvételéről egyezett meg az állammal, illetve piaci szereplőkkel.

Ezzel az ANA csak a koronavírus miatt közel 14 milliárd dollárral növelte eladósodottságát, de elemzők szerint így már elég pénze lesz a túléléshez.

Felszállás után az ANA Dreamlinere (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A Mitsubishi UFJ Morgan Stanley elemzője arra hívta fel a figyelmet, hogy a pénzügyi év végére 4 milliárd dollárra nőhet a társaság vesztesége, ezért ha életben akar maradni, akkor létszámcsökkentésre, kormányzati támogatásra is szüksége lesz.

Utóbbit másokhoz hasonlóan meg is kapja a cég: felfüggesztették a repülőtéri leszállási díjakat, mert a szigetországnak elemi érdeke fűződik ahhoz, hogy megmaradjon a kapcsolata a kelet-ázsiai kontinentális országokkal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Előnye azonban a japán légitársaságoknak, hogy a belföldi piac jelentős, az ANA bevételeinek fele származott az országon belüli járatokról. Idén októberben azonban a cég adatai szerint az előzetes foglalások száma fele annyi, mint tavaly, a nemzetközi forgalomnak pedig 95 százaléka eltűnt.

Az elemző azt is hangsúlyozta, hogy az ANA flottája most elég nagy fejtörést okoz a könyvelőknek, mivel 300 példányt számláló gépparkjának kétharmada a saját tulajdonában van. Jelenleg könyvértéken 10,8 milliárd dollárt érnek a repülők az ANA szerint, de sokan kétségbe vonják ezt az összeget, elemzők szerint a cég direkt alulbecsülte ezt, hogy kevesebb értékcsökkenést kelljen elszámolnia.

Az All Nippon Airways egyik Boeing 777-300ER repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

A repülőgépek fenntartása, tárolása és szervizelése tavaly több mint 1,5 milliárd dollárjába került a cégnek, Tozaki Hadzsime, a tokiói egyetem professzora, a Japan Airlines volt alkalmazottja szerint túl sok szélestörzsű gépe van a cégnek, így a piaci áron számolt amortizáció hatalmas terhet róna a cégre.

Richard Aboulafia, a Teal Group tanácsadó cég elemzője ehhez kapcsolatban viszont azt jelezte:
a járvány miatt 40 százalékkal csökkent a repülőgépek piaci értéke, mert most még ingyen sem kellenek szinte senkinek.