Elbúcsúzott a világ utolsó, kereskedelmi forgalomban használt, utasszállító Boeing 727-ese, kivonta háromhajtóműves keskenytörzsű gépeit az Iran Aseman Airlines.
A világ utolsó kereskedelmi utasszállító járatát teljesítő, EP-ASB lajstromjelű, közel harminckilenc éves Boeing 727-200-ast 1994-ben, tizennégy éves korában vette lízingbe az Iran Aseman Airlines Luxediától, majd az iráni cég négy évvel később meg is vásárolta a háromhajtóműves gépet, három másik hasonló korú társával együtt.
A négy 727-es több, mint két évtizedig üzemelt jelentősebb balesetek nélkül a légitársaság flottájában.
A háromhajtóműves repülőgépeket még az Iránnal szemben bevezetett amerikai szankciók miatt bekövetkezett alkatrészhiány mellett is repülőképes állapotban tudták tartani.
A cég azonban tavaly úgy döntött, megválik a mára végleg kiöregedett és elavult típustól.
A folyamat 2018 márciusában kezdődött, ezt követően májusban és augusztusban egy-egy gépet vont ki az Aseman, az utolsó példány leállításának ideje pedig most érkezett el.
A gép utoljára EP 851-es járatszámmal január 13-án, egy iráni belföldi útvonalon szállított utoljára fizető utasokat Záhedánból az ország fővárosába, Teheránba.
A célállomáson a kisebb ünnepséget rendeztek a közel negyedszázadnyi korszak tiszteletére.
A közösségi médiában megjelent felvételek az utolsó 727-es járat indulásáról
The last flight crew pic.twitter.com/zP2jhzukfy
— Babak Taghvaee (@BabakTaghvaee) January 13, 2019
A legendás háromhajtóműves
A 727-est az amerikai Boeing repülőgépgyártó fejlesztette ki az 1960-as évek elejére. A prototípus 1963 február 9-én hajtotta végre első repülését, három Pratt & Whitney JT8D sugárhajtóművel felszerelve, ez a típus későbbi sorozat gyártása alatt szinte változatlan maradt.
Az alig egy éves, sikeresen zárult tesztprogramot követően a 727-100-as 1964 február 1-én kereskedelmi forgalomba is állt az Eastern Airlines színeiben.
A típus az egész világon népszerűnek számított, az USA-ban akkoriban az összes, viszonylag nagy piaci részesedést birtokló légitársaság, például a United Airlines, az American Airlines, és a Delta mellett az azóta megszűnt Pan American World Airways és a Trans World Airlines is vásárolt belőle.
Európában magán és állami kézben lévő légitársaságok flottájában is megjelent, a Lufthansa, Air France, Alitalia és Iberia példáját követve forgalomba állította az akkor szovjetbarát politikát folytató ország, Jugoszlávia állami légicége, a JAT is.
Az 1800 feletti példányszámban legyártott típust leginkább az 1980-as és 90-es években elterjedt modernebb, kevesebb hajózó személyzeti tagot igénylő típusok szorították ki, mint az európai Airbus A300, a rövidebb útvonalakon pedig a Boeing egy másik típusa, a kéthajtóműves 737-család jelentette a modernizációt.
Az Iran Aseman Airlines gépeinek nyugdíjazásával 2019-ben ért véget a típus utasszállító karrierje a polgári légiközlekedésben, már csak néhány áruszállító példány áll forgalomban, főleg az amerikai kontinensen.
Magán és katonai felhasználásban ennél még több aktív példányt lehet találni, első sorban afrikai és dél-amerikai országok fegyveres erői bár egyre kisebb számban, de még alkalmazzák védett személyek szállítására.
Emellett adóparadicsomokban bejegyzett cégek üzemeltetésében néhány példány különleges kabinberendezéssel szolgálja gazdag üzletemberek igényeit, 2009-ig például a jelenlegi amerikai elnök, Donald Trump birtokában is volt egy példány.