Vegyes eredményeket hozott az első félév a legnagyobb kínai légitársaságok számára, a vállalati jelentések az ágazat átmeneti gyengeségeire utalnak.
Az előző félévekhez hasonlóan továbbra is a gazdaság lassulását szenvedik meg a kínai légitársaságok – derül ki a három legnagyobb iparági cég első féléves teljesítményét részletező jelentésekből.
A piaci értéke alapján az ország legnagyobbja, az Air China január és június között 7,3 százalékkal tudta növelni profitját, amely így 1,12 milliárd jüant (41,4 milliárd forint) tett ki. A részletes adatokból ugyanakkor az látszik: a pozitív adatok hátterében nem a kiemelkedő teljesítmény, hanem a kínai valuta erősödése, a hongkongi Cathay Pacific Airwaysben való részesedéséből származó bevételek és más, az országhatáron kívül generált bevételek állnak.
Az ágazat gyengesége a második számú szereplő, a China Eastern Airlines jelentésében az Air China-énál is jobban tükröződik. A vállalat első féléves nyeresége az előző évhez képest 23 százalékkal csökkent, 763,3 millió jüant (28,2 milliárd forint) tett ki.
A bronzérmes China Southern Airlines szintén zsugorodó profitról adott hírt, így a cég a tavalyinál 19 százalékkal szerényebb eredményt, 344 millió jüant (12,8 milliárd forint) könyvelhetett el az idén, június végével bezáróan.
A vállalatok a gazdaság lassulása és az annak következtében visszaeső hazai kereslet mellett a mind erősödő és az árakat lefelé nyomó versenyt, valamint a gyorsvasút-hálózat bővülését okolják elégtelen első féléves eredményeikért.
Nemzetközi ágazati jelentések szerint az iparág világszerte nehezedő körülményekkel kénytelen megküzdeni. A szakértők szerint a következő két-három év még a korábbiakhoz hasonló bizonytalanságokat hozhat, ezt követően várható a stabilizálódás.
A polgári repülési hivatal egy tavalyi jelentése szerint a kelet-ázsiai ország légiközlekedési ipara 2020-ra megelőzi a jelenleg vezető Egyesült Államokét, a mind növekvő piac keresletének kielégítésére pedig a következő tíz évben mintegy 18 ezer új pilótára lesz szükség.