A The Guardian összehasonlította a Nagy Britanniában szolgáltató diszkont légitársaságok fedélzetén kapható termékek árait és kiderült a nyilvánvaló: több, mint tízszer drágábbak az ételek és italok a fedélzeten, mint a boltban.
A napilap kutatásában az easyJet,a Ryanair, a flybe, a Monarch, a Jet2 és a Thomas Cook árait vizsgálta meg, az eredmények azt mutatják, hogy mindent összevetve az egyébként legolcsóbb repülőjegyeket kínáló Ryanair húzza le a legjobban az embereket.
Egy fél literes vízért a Ryanair 2,34 fontot kér el, míg a többiek egységesen 1,80 fontért adnak palack vizet. Egy szelet csokiért szintén a Ryanairnél kell a legtöbbet fizetni, 1,56 fontot, a többi légitársaság 1,20 fontot kér az édességért. A chips árában is a Ryanair viszi el a legdrágábbnak járó díjat, O’Leary-ék 1,95 fontért adnak egy 40 grammos zacskóval, az easyJet 1,80-at, a Monarch és a Thomas Cook pedig 1,60-at von le a kártyánkról.
A leves, a kávé és a tea már a többi légitársaságnál drága, de arányaiban nincs nagy eltérés. A levesért a Jet2, a Monarch és a Thomas Cook 2,40-et kér, ez a legdrágább tarifa, a Ryanairnél 2,34-et, az easyJetnél 2,30-at kóstál a termék. Utóbbi légitársaság a kávé árával veri az összeset, 2,70 fontért adnak egy kávét, míg a Ryanair 2,34-et, a flybe 2.50-et, a többiek 2,60-at kérnek. Hasonló árakért „vesztegetnek” egy pohár teát is azzal a különbséggel, hogy az easyJet 2,30-ért adja az italt.
A The Guardian megjegyezte, hogy míg egy boltban 12 penníbe kerül egy bögrés leves, addig as fedélzeten ennek húszszorosát, 2,50-et kell fizetni átlagosan, a csokikért pedig háromszor annyit kell fizetni, mint, ha boltban vennénk őket. Az alkoholos italoknál is hasonló árrések vannak: a Jet2 fedélzetén például 4,20 fontot kell fizetni egy 3,3 decis sörért, amit a boltban 1 font alatt is megkaphatunk. Megjegyezték, hogy a biztonsági ellenőrzésnél minden folyadékot elvesznek, egy család viszont, ha a gyerekek megéheznek, vagy megszomjaznak, akkor „uzsorás” árakon juthatnak hozzá az ételekhez, italokhoz.
Frank Brehany, a HolidayTravelWatch fogyasztóvédelmi szervezet egyik vezetője arra kérte az utasokat, hogy jelentsék az eseteket az országgyűlési képviselőjüknél, vagy a légiközlekedési hatóságoknál.
„Kiegészítő bevétel”
Az easyJet annyit reagált a cikkre, hogy szerintük nem fair a bolti árakat összehasonlítani a fedélzetiekkel, azokat inkább a repülőtériekkel kellene összevetni.
A fedélzeti kiszolgálás díját a légitársaságok kiegészítő bevételként könyvelik el. Egy 2014-es piackutatás szerint 63 légitársaságnál 38,1 milliárd dollár ilyen árbevételhez jutottak a cégek, az adatokból kitűnik, hogy a Ryanair 1,9 milliárd dollárt, teljes árbevétele 24 százalékát szedett be ezzel a módszerrel. A magyar kötődésű Wizz Air százalékosan még ennél is jobban teljesített: a teljes bevétel 33,7 százaléka volt kiegészítő árbevétel 2014-ben, ez 34 dollárt jelent utasonként.