Sikeres repülés közbeni tesztet hajtottak végre az Airbus gyár leendő új kompozit repülőgépének, az A350XWB-nek Rolls-Royce gyártotta hajtóművével.

Nagyon jól sikerült az európai repülőgépgyár fejlesztés alatt álló Airbus A350 eXtra-Wide-Body típusú szélestörzsű utasszállító repülőgépének első repülés közben végrehajtott hajtóműtesztje. A Rolls-Royce Trent XWB típusú hajtóművet az Airbus 001-es gyári számú A380-as tesztrepülőgépére helyezték fel. Az F-WWOW lajstromú A380-as teszrepülőgép az Airbus toulouse-i központjából szállt fel, majd rögtön igen hosszú, öt órás tesztet hajtott végre az új fejlesztésű, egyébként 3 méter átmérőjű hajtóművel.

A berepülés során különböző teljesítménytartományokban figyelték meg a hajtómű viselkedését. A teszt során egészen 13000 méteres magasságig emelkedtek az Airbus A380-assal, hogy a legszélsőségesebb körülmények között is megvizsgálhassák a hajtómű teljesítményét. A sebesség-teljesítmény tekintetében is próbát tettek az Airbus mérnökei: volt, hogy a leszálláshoz alkalmas alacsonyabb, ún. megközelítési (approach) sebességen és volt, hogy a lehető legnagyobb teljesítményre állítva a hajtóművet egészen 0.9 Mach-ra (kb. 955.8km/h) gyorsították a 2005-ös építésű A380-as tesztrepülőgépet.

A Rolls-Royce teszthajtóművére helyezett érzékélők több száz paraméterét rögzítették a működő hajtóműnek, amely részletes feldolgozása nyilvánvalóan hosszabb időt vesz igénybe. Az elsődleges eredmények azonban nagyon bíztatóak, mivel az Airbus közleménye szerint az új hajtómű nemcsak, hogy hibátlanul teljesített, hanem gazdaságossága és nem utolsó sorban zajszintje terén is bizonyított.

Az új generációs Rolls-Royce Trent XWB hajtóművet az Airbus A380-as 2-es számú hajtóművének helyére rögzítették az ott eredetileg szolgáló ugyancsak Rolls-Royce gyártmányú Trent 900-as helyére.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Charles Champion, az Airbus alelnöke is nagyon pozitívan nyilatkozott az első éles hajtóműtesztről. Elmondása szerint – várakozásaiknak megfelelően – tökéletesen teljesített az új hajtómű. Mindezek alapján tehát semmi akadálya sincsen, hogy kezdetét vegye az új hajtómű berepülési programja, amely során mintegy 175 repült órán át fogják tesztelni és megfigyelni a Trent XWB üzem közbeni viselkedését. A berepülési program várhatóan 7 hónapot fog igénybe venni, amely során szélsőséges időjárási körülmények között, így rendkívüli hőségben, valamint fagyban is tesztelni fogják a hajtóművet. A minden üzemeltetési paraméterre kiterjedő program részeként természetesen a hajtómű gondoláit és sugárfékjeit is alapos vizsgálat alá veszik az illetékes szakemberek. A berepülési tesztek első eredményei az idei nyárra várhatók.

Az Airbus honlapján közzétett legfrissebb, 2011 decemberi adat szerint ezidáig összesen 555 darab megrendelés érkezett a kompozit anyagokból készülő A350-esre. A jelenleg aktuális gyártói ígéretek szerint 2013-ban valósulhat meg az új típus első felszállása, amelyhez nagy segítséget jelent, ha időben és jó eredményekkel sikerül elvégezni a szükséges hajtóműteszteket.

Forrás: Airbus (2012. február 18.)

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!