Indul a csata: az Airbus egyik vezető tisztségviselője, John Leahy szerint a 777-es nem ellenfél az A350-1000-es számára – adta hírül az ATW Online.
John Leahy, az Airbus ügyfélkapcsolatokért felelős igazgatója egy a hét közepén tett sajtótájékoztatón beszélt az európai repülőgépgyár legújabb generációs szélestörzsű típusának, a kompozit anyagokból készülő A350 eXtra-Wide-Body-nak a legnagyobb, 1000-es típusváltozatáról és a vele leginkább konkurens Boeing 777-es versenyéről.
Leahy e hét szerdai kijelentése szerint az Airbus A350-1000 könnyedén fogja verni a Boeing 777-300ER típust, a hatótávolságra és az egy főre eső üzemanyag fogyasztásra vonatkozó paraméterei mind jobbak a „triplahetes” megnövelt hatótávú változatáénál.
Az Airbus kompozit szélestörzsűjének legnagyobb utaskapacitású változatát igen sok kritika érte az elmúlt időben. A megrendelők, köztük a leendő első üzembeállító, a Qatar Airways vezetője útján többször is jelezte, hogy elégedetlen az A350-1000-es felkínált teljesítmény mutatóival és határozottan készek figyelembe venni a Boeing konkuráló ajánlatait.
Az Airbus, hogy eleget tegyen a kritikai észrevételeknek 2011-ben módosított és növelte az A350-1000-es teljesítményét. A gyár fejlesztőinek elsősorban a hajtóművekre, a szárny-, és a súly paraméterekre kellett összpontosítania, hogy a típus legalább ugyanannyi utast ugyanolyan messzire szállíthasson, mint a „triplahetes” leghosszabb törzsű, megnövelt hatótávú változata – az volt ugyanis a minimum igény az ügyfelek részéről. Ezek a módosítások azonban a tervezett szolgálatba állítási céldátumot is halasztásra kényszerítették, amely a most érvényes ütemterv szerint 2017-ben lesz.
Mindennek ellenére azonban 2008 óta egyetlen új A350-1000 típusra szóló megrendelést sem sikerült szereznie az Airbusnak. Leahy mégis magabiztos, szerinte a „Boeing épphogy csak elkezdett beszélni az új generációs 777-esről, amikor az A350-1000-es már bemutatkozott”, a „Boeing pontosan tudja, hogy a 777-es nem veheti fel a versenyt, ezért beszélnek olyan őrültségekről, mint a felhajtható szárnyak” – tette hozzá az Airbus értékesítési részlegének legfőbb vezetője.
Az Airbus jelenleg összesen 548 érvényes megrendelést jegyez az A350XWB típuscsaládra, ebből mindössze 62 vonatkozik az 1000-es változatra. A megrendelők között olyan cégek vannak, mint az Asiana Airlines, Emirates, Etihad Airways, vagy a Qatar Airways – áll az ATW cikkének felsorolásában. Az Airbus az értékesítés serkentése érdekében az idei évben legalább 30 A350-est szeretne eladni, amelynek nagyobb része a -900-as, és -1000-es változatok lennének. Állítólag két komolyabb, egy amerikai és ázsiai érdeklődő már van is a típusra. A sajtótájékoztatón Leahy ugyanakkor azt is elismerte, hogy A350-es termelési kapacitásaik igencsak korlátozottak: mint fogalmazott „túlságosan leterheltek”.
Leahy szerdán úgy tájékoztatta a Touluseban jelen lévő sajtómunkatársakat, hogy az A350-1000-es mintegy 1110km-rel fogja meghaladni a Boeing 777-300ER hatótávját és utasonként 25%-kal kevesebb üzemanyagot fog fogyasztani.
A Boeing legutóbb március elején tett nyilatkozatot az új generációs 777-essel kapcsolatban. Jim Albaugh, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy terveik szerint még az idei év végén bemutatják az új generációs 777-est. Az új típus iránt már most komolyan érdeklődnek az Emirates és British Airways légitársaságok.