Aktív értékesítési kampányt folytat a Boeing a 747-8 Intercontinental piaci szerepének növelése érdekében – nyilatkozta a Flightglobalnak Elizabeth Lund, a Boeing Commercial Airplanes programigazgató-alelnöke.
Az amerikai repülőgépgyár erősen bízik benne, hogy hamarosan sikerül az új generációs 747-8-as utasszállító változatára eddig kapott, mintegy 30 darabos megrendelési szándékot végleges szerződés formájába önteni.
A Boeingnek eddig mindössze két légitársaságot sikerült megnyernie legújabb generációs Jumbója számára. A Lufthansa 20, míg a Korean Air 5 darab 747-8 Intercontinentalt rendelt eddig. Vannak ugyan különböző VIP magánmegrendelők is, de még azokkal együtt is messze áll a típus az igazán sikeresnek mondható értékesítési mutatóktól.
A véglegesített megrendeléshez jelenleg legközelebb álló vállalatok az öt gépre igényt tartó Air China és a négy gépre előszerződést aláíró orosz Transaero Airlines, valamint létezik egy 15 gépes igénnyel élő vállalat is, de annak kiléte egyelőre nem ismert.
2011 októberében az Arik Air jelentette be, hogy két 747-8I-t rendel, de a nigériai légitársaságról rövidesen kiderült, nem valószínű, hogy képes lesz kifizetni a 635 millió dolláros rendelést. A repülőgépről pedig a Boeing szép számítógépes grafikát is készített az első afrikai megrendelő számára.
Az esélyes megrendelők között van még a kínai Hainan Airlines is, amely március elején jelentette be, hogy érdeklődik a 747-es típuscsalád legújabb tagja iránt.
Elizabeth Lund, a 747-8-as programjának igazgatója a Lufthansa első Boeing 747-8I menetrendszerinti járatának fedélzetén, június 1-jén, útban Washington D.C. felé nyilatkozott róla, hogy aktív értékesítési kampányt folytatnak és nagyon remélik, hogy mihamarabb bejelenthetik az utasszállító, Intercontinental változatra szóló legújabb megrendelőket.
A Boeing május 31-én adta át a huszadik 747-8-ast, amely egy teherszállító (Freighter) változat volt és a svájci Panalpina színeiben szolgál. Az eddig átadott 747-8-asoknak a nagy része, összesen 16 darab teherszállító változat és mindössze 4 az utasszállító, Intercontinental. Hármat magánszemélyeknek adtak át, akiknél különleges fedélzetű VIP repülőgépként fognak szolgálni. Az első légitársasági üzemeltető a Lufthansa, amely május 1-jén vette át D-ABYA lajstromú 747-8-asát.
Lund bizakodó a Freighter/Intercontinental változatok értékesítési arányait illetően is, szerinte hosszabb távon sikerül majd elérni az 50/50 arányú megoszlást.
Boeing 747-9, a hosszított törzsű verzió
A programigazgató asszony, mint azt a Lufthansa 747-8-asának fedélzetén elmondta nem tartja kizártnak egy hosszabb törzsű, 747-9-es változat elkészítését sem, de sietett hozzátenni, hogy egyelőre más prioritások vannak érvényben. Az új generációs 777-es, a hosszított törzsű 787-esek és a 737MAX program is mind előrébb vannak a Boeing Commercial Airplanes jelenleg érvényes fejlesztési programrendjében.
A 747-8I törzse 5.6 méterrel hosszabb az előd 747-400-ashoz képest és ezzel jelenleg a világ leghosszabb törzsű utasszállító repülőgépe. A maga 76.25 méteres hosszával még az Airbus A380-800-ast is maga mögé szorítja.
A Boeingtől egyáltalán nem idegen a jelentősen megnövelt törzshosszú 747-es gondolata. A gyár tervrajzain ugyanis már 1996-ban felsejlett egy kb. 550 üléses verzió, amely a 747-600-as típusnevet kapta volna. A 747-400-ashoz képest 14 méterrel (!) hosszabb törzsű változat projektje azonban komolyabb megrendelői érdeklődés hiányában szertefoszlott.