Bemutatta Airbus A321 típusú repülőgépeire szánt fedélzeti konfigurációját az American Airlines. Az új ülések és fedélzeti szórakoztató rendszer jellemzőin túl külön érdekesség, hogy a légitársaság hosszú távú belföldi útvonalain tervezi szolgálatba állítani az európai repülőgépgyár keskenytörzsű típusát.
Az American Airlines lesz a világ első légitársasága, amely transzkontinentális útvonalakon háromosztályos fedélzeti szolgáltatást kínál Airbus A321 típusú utasszállító repülőgépein; az első és a business osztályon ráadásul ággyá is alakítható ülésekkel.
A oneworld légiszövetségi tag American komoly flottafejlesztési programot hajt végre szolgáltatási színvonalának megújítása érdekében. Az elkövetkező öt évben több, mint 200 keskenytörzsű vadonatúj utasszállítóval fog bővülni a flotta. Ezek között szerepelnek Airbus A321, A319 és Boeing 737-800 típusok is.
Az Airbus A321-esek egy része ún. A321 Transcon modell lesz, amelyekkel a jelenlegi szélestörzsű, az amerikai belföldi útvonalakon rendkívül népszerű – bár kétségtelenül kiöregedett – Boeing 767-200ER típusokat készül leváltani a légitársaság. Nem kis kihívás ez, mert ha az Airbus teljesítménye lehetővé is teszi a hasonló távok repülését kérdéses, hogy az utasok elégedettek lesznek-e a keskenyebb utastérrel a hosszabb távú útvonalakon.
Az American Airlines szándéka szerint igyekszik mindent megtenni az elégedettség elnyerése érdekében, ezért ugyanazzal a céggel, a James Park Associates-szel (JPA) dolgoztatta ki leendő A321-eseinek fedélzeti kialakítását, mint akik a Boeing 777-esek megújításán is dolgoznak.
Az új gépek üléseinek mindegyike Wi-Fi szolgáltatással, 110 voltos töltővel és USB-csatlakozóval lesz ellátva.
Az új transzkontinentális Airbus A321-esek 2013 novemberétől állnak szolgálatba és a flotta várhatóan 2014-ben válik teljessé. A gépek New York JFK-ből fognak közlekedni Los Angelesbe (LAX) és San Franciscoba (SFX), de lássuk mivel is várják fedélzetükön utasaikat a 767-eseket váltó Airbusok!
Az első osztályon 1-1-es elrendezésben összesen 10 utas foglalhat helyet a „fully lie-flat” ággyá alakítható ülésekben. Az itt helyet foglalók az elrendezés révén abban az egyedülálló kiváltságban részesülhetnek, hogy üléseik ablakra és folyosóra egyaránt nyitottak. Az extra méretű lábtér mellett a Sicma tervezte első osztályú boxban speciális tároló rekeszek is helyet kaptak. Ha pedig az igen borsos árat fizető első osztályú utas esetleg dolgozni is szeretne kihajtható asztal is a rendelkezésére áll.
A business osztály 20, szintén ággyá is alakítható ülést kínál 2-2-es konfigurációban. Az itt található üléseket a BE, míg a turista osztályúakat az európai fülek számára is igen jól csengő Recaro tervezte. Az economy-n a hagyományos 3-3-as elosztás kerül alkalmazásra. Az American által egyébként Main Cabin-nak nevezett részen 36 nagyobb, extra lábteret nyújtó ülést is elhelyeznek, amelyért nyilván plusz költséget számolnak majd a turista jegyet váltó utasnak. A Transcon A321-esek összesen 102 ülésesek lesznek, szemben az eddigi 168 üléses B767-200ER-rekkel.
Az American igazán korszerű fedélzeti szórakoztató rendszerrel kívánja a hosszan utazó utasok figyelmét az ülések előtti érintőképernyős monitorokra terelni, amelyekből a turistán 8.9″-os, míg a prémium osztályokon 15.4″-os, mindkét esetben HD-felbontású áll rendelkezésre.
A tervek között szerepel fedélzeti, „seat-to-seat” chat, élő szöveges alapú hír-, és időjárás jelentés valamint 3D-s térkép szolgáltatás is. Utóbbi esetében a célállomás repterének útbaigazító adatai is szerepelnének az információs bázisban.
A két prémium osztályon több, mint 75 mozifilm és legalább 150 televízió-program várja az utasokat, a 350 zeneadásról és 15 számítógépes játékról nem is beszélve. A tökéletes hangminőség érdekben az American BOSE® rendszerű, csúcsminőségű fejhallgatókat bocsát rendelkezésre.
Az előbb felsorolt audiovizuális szolgáltatások természetesen a turista osztályon is elérhetők lesznek, de azt, hogy milyen mennyiségi kínálatban az American Airlines közleménye egyelőre nem részletezte.
Azt pedig, hogy az utasok miként viselik majd, hogy már a terminálok váróiban a laikusok által is eddig „szép nagy gépnek” titulált Boeing 767-es helyett egy európai keskenytörzsű áll az utashídon csak a gyakorlat döntheti el, de mint látjuk az American valóban mindent megtesz a fedélzeti kényelem érdekében.