Megjelent a legújabb Malév repülőgépmodell, a HA-LBR lajstromot viselő Tupoljev Tu-134-es, amelyet az egykori magyar légitársaság legutóbb használt festésmintájával dobott piacra a gyártó cég.
Nem kellett sokat várni: a szeptember eleji bejelentést követően egy hónappal már a boltok polcaira is került a legújabb Malév repülőgépmodell. A Phoenix Model igazán kedvére tett a magyar nemzeti légitársaság modelljeit gyűjtő rajongóknak, hiszen az idei évben már a harmadik Malév modell hagyja el a cég gyártósorait.
A Phoenix legújabb Tu-134-es modellje fontos része lehet a rendszeres gyűjtők kollekciójának, mivel ezzel lényegében teljessé vált a Malév flottában megfordult Tupoljevek sora.
Széles körben elérhető Tupoljev repülőgépmodellt, a legnépszerűbb 1:200 méretarányban elsőként épp a Phoenix adott ki: a HA-LBK lajstromú Tu-134A-3-as a légitársaság ’70-es éveket idéző festésmintájával jelent meg. Ezt követő hosszú szünet után, 2011-ben a német Herpa Wings lepte meg a közönségét a HA-LCV lajstromú, új festést viselő Tu-154B-2-essel, majd nem sokkal később magyar rajongói kezdeményezésre ismét a Phoenix lépett színre és jelenttette meg a HA-LCE lajstromú Tu-154B-2-est a régebbi festésben. A festésminta sor pedig a most október elején megjelent, HA-LBR lajstromú Tu-134A-3-assal vált teljessé, mivel az a legutóbbi, a Zsótér László tervei szerint készült festést viseli.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
Egy kis típustörténet, avagy mit érdemes tudni LBRóbertről?
A magyar repüléstörténetben komoly váltást hozott az 1968-as év, amikor is a Malév átvette első sugárhajtású típusát, a Tu-134-est. Az első gépért Dr. Fülöp András főpilóta, Mohovics Árpád másodpilóta és Gálik Lóránt rádiós-navigátor utazott ki Harkovba, ahol a 134-esek készültek. A HA-LBA lajstromú gép december 22-én este landolt a ferihegyi futópályáján, ezt a dátumot tekinthetjük tehát a magyar polgári repülésben a Jet-korszak nyitányának.
A legújabb Phoenix modellen megjelenített LBRóbert 1981-ben gördült le a gyártósorról. A 63580-as gyári számú gép magyar megrendelésre készült, de nem a Malévnél kezdte pályafutását, hanem az 1981. február 17-én történt Ferihegyre érkezését követően a Belügyminisztérium rendelkezése alatt kormánygépként funkcionált. Első járatát április 6-án Budapest-Szófia-München-Budapest vonalon repülte.
Malév kötelékbe hivatalosan csak 1987. december 28-án került. 1989 őszén Minszkben elvégzett karbantartási munkálatokat követően festetlenül érkezett haza Budapestre. A közben már folyamatban lévő arculatváltás során ezért másodikként festették át az új festésminta-terv szerint.
Miután a Malév vezetése előrelátó módon úgy döntött, hogy a szolgáltatási színvonal versenyképességének megőrzése érdekében a Tupoljevek (köztük 154-esek is) fedélzetét felújítják LBRóbert is vadonatúj belsőt kapott.
Az átalakítási munkálatokat az írországi Shannonban működő GPA Expressair Limited cég szakemberei végezték. LBRóbert fedélzete 1992 márciusában újult meg: új burkolati elemek és a nyugati gépeknél megszokott zárható csomagtartók kerültek rendszeresítésre, amely olyan jól sikerült, hogy előfordult az utasok nem hitték el, hogy szovjet gyártmányú típuson ülnek; arról nem is beszélve, hogy a GPA legkülönbözőbb repülési szaklapokban megjelent reklámhirdetésein is a Malév gépek referencia fotói köszöntek vissza akkoriban.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
Utolsó menetrendszerinti járatát 1997. december 31-én teljesítette Budapest-Varsó-Budapest útvonalon.
1998. január 8-án LBRóbertnek és kijelölt személyzetének jutott feladatul a típusbúcsúztató repülés végrehajtása, amely meghívott vendégek körében zajlott. Ezt követően szakszerűen letárolták és július 9-én hagyta el az addigi bázisául szolgáló ferihegyi repülőteret.
A Kolavia légitársaság flottájában RA-65943 lajstromjellel 2010 őszén még repült.
Felhasznált és Ajánlott irodalom:
Zainkó – Zsaludek (szerk.)(2010): Tupoljev Tu-134 Típusismertető, Magyar Repüléstörténeti Társaság, Aero História 5. különkiadás, Budapest