Az FAA frissen kiadott sürgősségi légialkalmassági direktívája (Emergency AD) szerint az újbóli repülések előtt az akkumulátoros rendszer módosításával vagy más a Seattle-i Aircraft Certification Office (ACO) vezetője által jóváhagyott módon el kell kerülni a „létfontosságú rendszerek és szerkezetek sérülését, valamint egy potenciális tüzet az elektromos rekeszben” – írja cikkében a Repülés szakmai blog.
Leállította a Dreamlinereket két japán légitársaság
Nem állítja le a JAL a 787-eseit a bostoni tűz után
A jelenlegi akkumulátor egy fémburkolattal rendelkezik, amely a közvetlen akkutűz elleni védelemben is szerepet kap, azonban ez nem gátolja meg az égető elektrolit kültérbe távozását a Yuasa lítiumcellák belsejéből.
Ez a másodlagos veszély a repülőgép egyes fő rendszereinek közelében súlyosabb problémákat is okozhat.
A tegnapi NTSB fotón látható is, hogy bár nem volt kiterjedt tűz a műszaki rekeszben, az akkumulátortelep helye közvetlen szomszédságban van más berendezésekkel a repülőgépen.
A JAL és az ANA légitársaság 787-eseinek akkumulátor problémái miatt tegnap először az FAA, majd az EASA és az összes üzemeltető ország érintett hivatala illetve légitársasága leállította a gépeket.
Az akkutűzzel is járó bostoni esemény kapcsán indult vizsgálatban egyébként az alábbi összetételű nemzetközi vizsgálóbizottság vesz részt az NTSB mellett:
– Japán Közlekedésbiztonsági Szervezet (JTSB)
– Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) közlekedésbiztonsági vizsgálóiroda – Franciaország
– FAA Szövetségi Repülési Hivatal ( átfogó vizsgálat a Dreamliner gyártási és beszállítói rendszerében )
– Boeing
– US Naval Surface Warfare Center (NSWC) haditengerészeti tudományos kutatóközpont szakértői
– Japan Airlines (JAL)
– GS Yuasa (az akkucellák japán gyártója)
– Thales Avionics Electrical Systems (az APU akkumulátor- és töltőrendszer francia szállítója)
Az eddig megszokott rendszerben a repülőgépeket többnyire lúgos, általában nikkel-kadmium, ritkábban savas ólomakkumulátorral használják. Ezek több frissítésen is átestek már, de a technológia lényege megmaradt. A még újabb, lítiumos megoldások azonban akár többszörös teljesítménytöbbletet is kínálnak azonos súly mellett.
Ahogyan a hordozható számítógépeinket, telefonjainkat, vagy épp az autózásban használt akkumulátorokat (különösen a félig vagy teljesen elektromos autókét) utolérte az akkutechnika fejlődése, úgy a repülőgépeken is generációváltás zajlik.
Emellett nyilván emlékszünk a nem is olyan régmúltból, hogy telefonokat és laptopokat kellett visszahívni a lítium ion, lítium polimer (LiPo) akkumulátorok „tüzes” hajlamai miatt. A lítium akkumulátor kétségtelenül hasznos tulajdonságai mellett fokozott óvatosságot is igényel.
A Dreamlineren alkalmazott lítium-kobalt akkumulátorok gyártóját a gép főbb elektromos rendszereiért felelős, Airbus számára is beszállító, francia Thales Group választotta ki. A Yuasa lítiumtelepei ipari, vasúti és közúti alkalmazásokban is megtalálhatók világszerte, többek közt hibridjárművekben is.
A Dreamliner akkumulátora repülőgép szokásos legkisebb feszültségű, 28V-os egyenáramú hálózatára illeszkedik. Lemerített állapotból 75 perc alatt 90%-ra tölthető, feltöltött állapotban akár 1500-1800 amperes terhelést is képes leadni. A lítium akkumulátoroknak számtalan változata dolgozik immár kisebb alkalmazások (önálló vészvilágítások, egyedi berendezések, tartalékműszerek) táplálásában. Kisebb gépek főakkujaként is léteznek már lítiumos megoldások.
A változást a Dreamlineren a nagy kapacitás és teljesítményigény hozta. A nagyobb akkumulátor azonban több gyúlékony anyagot tartalmaz és komolyabb védelmet is igényel. A cellák különálló töltésszabályzással rendelkeznek. Melegedést azonban nemcsak a töltés, hanem a terhelés is okozhat.
Az akku legnagyobb terhelését a segéderőforrásként szolgáló kis gázturbina (APU) indítása adja. Ez az akku és az akkuvezetékek, áramvezető kapcsok, belső áramsínek felmelegedésével jár. A lítium-kobalt akkuk a túl intenzív melegedésre szintén érzékenyek.
A probléma már akkor is fennáll, ha egyetlen cella felmondja a szolgálatot és begyullad, lévén az hőmegfutásos láncreakcióhoz vezethet, a vezetékezés is sérülhet. A fenti veszélyek miatt is szükséges a telep ellenálló tokozása.
Forrás: A repülés szakmai blog