Új kabin konfigurációs lehetőségeket kínál A321Neo megrendelői számára az európai repülőgépgyár: Az új generációs típusváltozat 2017-től akár 236 utast is szállíthat.
Szárny feletti vészkijáratával és újratervezett kabinrendszerével a jelenleginél 16 utassal többet vehet fedélzetére az Airbus legújabb generációs A321Neo típusa.
A nagyobb utasülés-kapacitás elérésében az új vészkijáraton túl kulcsszerepet játszik a Space-Flex rendszer, amely a hátsó konyha kisebb helyet foglaló kivitelezése és a mosdóhelyiségek előnyösebb térhasználata révén az utolsó sorban plusz három ülést enged beépíteni.
Az Airbus család A321-es változata az érvényes repülésbiztonsági, illetőleg típusengedélyei alapján, egyosztályos elrendezésben maximum 220 utast szállíthat. Az új elrendezés révén azonban akár 236 utasülés is elhelyezhető lesz a típuson, ami a szorosabb székezést preferáló charter, vagy low-cost modellben működő légitársaságok számára lehet hasznos opció. Különösen annak fényében, hogy a nagyobb utaskapacitás, nagyobb üzemeltetési hatékonysággal is jár, amely az utasülés/mérföldre levetített mérőszám tekintetében 5%-os megtakarítást hoz.
A szárny feletti vészkijárattal rendelt változatokon az üzemeltetők számára lehetővé válik, hogy a 2-es számú, az első ajtók és a szárny között elhelyezkedő vészkijáratpárt kiiktassák, persze csak akkor, ha megmaradnak a kabin maximálisan 220 fős utasférőhely kialakításánál, mivel a szigorú vészhelyzeti evakuációs előírások szerint a megnövelt, 236 fő férőhelyes verzió esetén kötelező a további kettő, azaz összesen 10 kabinajtó. Ez az opció azoknak a légitársaságoknak lehet előnyös, amelyek üzleti osztályt is kínálnak utasaik számára és nem kívánják vészkijáratukkal „megtörni” az elülső kabin magasabb komfortfokozatú osztályának ülésberendezését.
A megnövelt utasférőhely kapacitású A321Neo potenciális váltótípus lehet azoknál az üzemeltetőknél, amelyek kiöregedett Boeing 757-200-asaikat kívánják korszerűbb és takarékosabb típusra cserélni. A Boeing 767-es kistestvéreként fejlesztett típuscsalád gyártását 2004-ben fejezte be a Boeing. A típus 200-as szériája egyosztályos elrendezésben 228 utassal emelkedhet magasba. Kérdés persze, hogy a B757-200-as 7222km-es hatótávjával fel tudja-e venni a versenyt az európai gyártmány? – hiszen a több utas nagyobb terhet is jelent a gép számára. Erre vonatkozólag – egyelőre konkrét műszaki paraméter ismertetése nélkül – azt ígéri az Airbus, hogy gépük alkalmas lesz az amerikai transzkontinentális utak teljesítésére.
Az A321Neo legközvetlenebb piaci konkurensének a Boeing 737 MAX-9 tekinthető, amely fejlesztés alatt áll, ezért véglegesített műszaki paraméterei hiányában egyelőre csak elődje, a Next Generation típuscsaládba tartozó 737-900ER vehető számításba. A leghosszabb törzsű 737NG összesen 215 utast vehet fedélzetére, hatótávja pedig 5990km.
Az A321Neo hatótávja esetében pedig azt a legutóbbi adatot lehet kiindulópontnak tekinteni, amelyet idén január elején jelentett be az Airbus. A Hawaiian Airlines-szal aláírt vásárlási szándéknyilatkozat során ugyanis az európai gyártó 6750km-es hatótávot nevezett meg a Sharklet szárnyvégekkel és új hajtóművekkel szerelt típus számára.
A gyáriak tájékoztatása szerint az új, szárny feletti vészkijárattal szerelt A321neo típusok 2017 második félévében állnak forgalomba.