A Korean Airnek készül eladni a nemzeti légitársaság kisebbségi tulajdonrészét a cseh kormány. Az üzlet mellett számos érv szól, de leginkább az, hogy a veszteséget termelő Czech Airlines átvételére komoly ajánlat formájában egyedül a koreaiak jelentkeztek.
A Korean Air 2.6 millió eurót ajánlott fel a Czech Airlines (CSA) 44%-os tulajdonrészéért – jelentette be Miroslav Kalousek. A két légitársaság ráadásul szövetségi partnerként működik együtt a SkyTeam adta kereteken belül – tette hozzá a cseh kormány pénzügyminisztere.
„Javasolni fogom a kormánynak, hogy fogadja el ezt az ajánlatot. Úgy vélem, hogy ez egy kiváló lehetőség a CSA és a prágai Václav Havel repülőtér jövőjének biztosítása szempontjából” – nyilatkozta szerdán újságíróknak Kalousek. A privatizációs szerződés szerint ugyanis Prága a koreai légitársaság egyik meghatározó európai elosztó központjává válna.
Menetrendszerűen közlekedő Korean Air utasgép 2004 májusában landolt először a prágai repülőtéren. A dél-koreai fővárosból eleinte Airbus A330-asok érkeztek, de az utóbbi években már nagyobb teljesítményű Boeing 747-es Jumbo, valamint Boeing 777-es is megfordult az útvonalon.
A CSA tavaly decemberben jelentette be, hogy egy Airbus A330 típusú szélestörzsű repülőgép beszerzését tervezi, amellyel júliustól heti két alkalommal Szöulba üzemeltetne járatokat – ezzel heti hat járatra növelve az összeköttetést a két főváros között – tehát a koreai szál már erősen jelen van a vállalat közeljövőre vonatkozó működési terveiben.
Az 1923 óta működő Czech Airlines Európa egyik legpatinásabb légitársasága, amelyet egyre súlyosbodó financiális gondjai miatt már nem először próbál értékesíteni a cseh kormány. Korábban felmerült az Air France, a dohai Qatar Airways, sőt még a honi Travel Service is, mint lehetséges kérő, de a tárgyalások többnyire nem léptek túl az érdeklődés szintjén. A Korean Air tűnik most a legkonkrétabb ajánlatnak abban a privatizációs kálváriában, amelyet immáron jó két éve folytat a cseh kormányzat.
A cseh nemzeti flotta jelen pillanatban 25 darab kis-, és középhatótávú repülőgépet számlál. A flottaegységesítési programban az Airbus gyártmányai mellett döntött a cég. Boeing már nem szolgál a flottában. A regionális járatok teljesítésére 8 darab turbolégcsavaros ATR-t használ a CSA.
Amennyiben sikerül tető alá hozni a koreai üzletet a CSA elkerülheti azt, ami a Malévvel történt tavaly februárban. A tét nem kisebb, mint hogy a Cseh Köztársaságnak fennmaradhat és továbbra is üzemelhet nemzeti légitársasága.