Frissített arculattal, az eddiginél színesebb festéssel indítja idei nyári szezonját az Air Malta. A 35 célállomást kínáló, 10 géppel üzemelő flotta egyik 180 üléses tagja a csúcsszezonban hetente kétszer Budapesten is megfordul, hogy utasokat vigyen a Földközi-tenger szigetországába. Az Air Malta vendégei voltunk.
A máltai légitársaság tavaly júliusban egy sajtókonferencia keretében jelentette be, hogy új arculattal folytatja 1974 óta tartó üzemelését. A vezetőség jól előkészített reklámtervvel tárta a nagyközönség elé az új festésmintát. Nemcsak a ma már szokásos és kétségkívül hatékony közösségi média felületeken, valamint zenés videókon, hanem rögtön egy nagyméretű repülőgépmodellen is demonstrálták az új, a korábbihoz képest látványosabb színeket.
A kisebb légitársaságokat sújtó válsághelyzet az Air Maltát sem kímélte az elmúlt években, de a vállalatnak sikerült megkapaszkodnia. Az államnak, mint többségi tulajdonosnak ugyanis sikerült keresztülvinnie az Európai Bizottságon a tőkeinjekció jóváhagyását, amelynek keretében a légitársaság mintegy 130 millió eurós lélegzethez juthatott. A feltétel-listában persze a működés racionalizálása mellett a nyereséges pályára való állítás is szerepelt. A máltaiak azonban zokszó nélkül vállalták, mert legfontosabb érvük szerint szükségük van nemzeti légitársaságra, amely a szigetország turizmusában és nem utolsó sorban a világgal való összeköttetésében is elengedhetetlen jelentőségű.
A program része az új arculat bevezetése is, amely egyértelműen kilép a korábbi festésminta visszafogott sémájából, cserébe viszont határozottan diktálja Málta színeit és hívogatóan egzotikus helyként vázolja azt az országot, ahonnan a gépek származnak. A nemzeti szimbólum természetesen megmaradt a vezérsíkon, hisz a máltai kereszt a legfontosabb jelképe az országnak. Éppen ezért a máltaiakban eleinte némi nemtetszést váltott ki a vágott, nem kiteljesedő keresztforma, de többségében mára már a honiak is megbékéltek az új dizájnnal – árulta el vendéglátónk, Lehotai Zsófia, aki az Air Malta budapesti képviselője.
A mai trendnek megfelelően az Air Malta is gondolt a gyakorta ég felé tekintő repülésrajongókra és a törzsközép aljára felkerült a légitársaság honlapcímének nagybetűs felirata. Új festésű Air Malta gép egyébként már járt Budapesten. A legszorgalmasabb repülőgépfotósok már a tavalyi szezon utolsó járatain lencsevégre kaphatták az új színezetű Airbusokat.
Ami az Air Malta flottáját illeti a költséghatékonyság jegyében történő típusegységesítő programra nem volt szükség az átstrukturálás során, mivel a gépparkot teljes egészében Airbusok alkotják. Az utolsó Boeing gyártmány, egy 737-es 2008-ban távozott a flottából. A légitársaságnak jelenleg 4 darab 141 üléses A319-es, valamint 6 darab 168, illetőleg 180 üléses A320-as típusa van szolgálatban. További gépek beszerzése egyelőre nincs napirenden.
Az első új festésű Airbus (9H-AEN) a tavaly szeptemberi Malta Air Show-n egy Spitfire vadászgép kötelékében mutatkozott be, megkoronázva azzal a légi bemutató műsorát.
Az Air Malta Budapesten
(Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)
A máltai légitársaság magyarországi jelenléte évtizedes múltra tekint vissza. A 2000-es évek elején még többnyire Boeing 737-es típusaival közlekedő Air Malta volt az egyik, az egyre ritkuló üzemeltetők közül, amely menetrendszerű járatán – a rajongók nagy örömére – a klasszikus 737-200-assal repült Budapestre.
A flotta azóta egységesült, a vállalat az Airbus típusai mellett döntött. Napjainkban a hetente egyszer, péntekenként üzemelő budapesti járatokat Airbus A320-assal teljesíti a légitársaság. A járat szezonálisan, április és november között közlekedik. A nyári forgalomra tekintettel azonban júniusban indul még egy keddi járat is, amely szeptemberig szállít utasokat. A téli időszakban a szilveszteri utazók igényeit szem előtt tartva charter járattal repül Budapest és a máltai reptér között a légitársaság.
A budapesti járaton tekintettel az elsődlegesen turisztikai forgalomra, a nagyobb, 180 üléses A320-assal közlekednek, de igény esetén van lehetőség tágasabb lábteret nyújtó üléshelyet is foglalni. Az első sorokba, illetőleg a vészkijáratokhoz szóló előre foglalt ülésekért további 25 eurót kér a légitársaság.
A nyári főszezonban a gépek kapacitása jó előre le van foglalva. A mediterrán klímájú Málta a magyar utazók kedvelt nyári célállomásai közé tartozik. Az út alig több mint 2 órás, így a nyaralni vágyók Budapestről hamar eljuthatnak a szigetre, amely repülőgépfotós szemszögből sem utolsó célállomás, mivel szépen gondozott légiközlekedési múzeummal és a repülőtéren, külön a spottereknek kialakított emelvénnyel várják a lelkes célközönséget.
Ami az itthoni járatkiszolgálást illeti az Air Malta a Malév Ground Handling-gel (MGH) áll szerződéses viszonyban. A check-in tevékenységet is magyar cég végzi, amelyről annyit érdemes tudni, hogy két órával az indulás előtt általában 2-3 kaput nyitnak az utazók számára. A zárás 30 perccel az indulás előtt történik. A feladható poggyász személyenként 20kg, a kézipoggyász pedig 10kg-os lehet, amely határok benne foglaltatnak a jegyárban.
A fedélzeti ellátmányt illetően az Air Malta a hagyományos légitársasági modellhez hűen üdítőitalokkal, kávéval, teával, valamint szendviccsel kínálja az utasait. A földi kiszolgálás az MGH üzemeltetésében álló várótermekkel bővíthető: a MasterCard Lounge a belépésre feljogosító bankkártya, míg a tágasabb SkyCourt Lounge külön térítés ellenében látogatható az indulás előtt nagyobb kényelmet igénylők számára.
A máltai útvonalon májustól egy konkurens is megjelenik. A low-cost modell szerint működő Wizz Air hetente kétszer tervez járatot üzemeltetni Máltára. Gépeik ugyannyi utast képesek szállítani, de az alapárban foglalt szolgáltatások nem egyeznek meg a máltai fuvarozóéval. A különbözőségek ellenére egy konkurens színrelépése szinte minden esetben változást hoz az addig megszokott piaci felállásban, de az Air Maltának egyelőre nincs félnivalója, mivel úgy tudjuk, az utazási irodák döntő többsége jó előre a máltai légitársaság kapacitásait foglalta le.
Málta ugyanakkor, 2004-ben csatlakozott az Európai Unióhoz, mint Magyarország. Mindkét ország alkalmazza a schengeni egyezményt, így a magyar utasoknak is elegendő, ha személyi igazolványukkal indulnak neki máltai útjuknak. Az Air Malta járatai a jelenlegi kiosztás szerint a budapesti Liszt Ferenc repülőtér 2A termináljáról üzemelnek. A járatokat teljesítő Airbusok a kényelmes ki-, és beszállás érdekében legtöbbször utashídra állva fogadják utasaikat. Ottjártunkkor csak azért állt külső állóhelyre az A320-as, hogy a meghívott tudósítók alaposabban szemügyre vehessék az új festésű gépet.