Lassan egy éve, hogy a Lufthansa forgalomba állította első Boeing 747-8 Intercontinentalját. Az amerikai repülőgépgyár valaha gyártott legnagyobb utasszállító típusa a Lufthansa flottájában jelent meg elsőként. A légitársaság magyarországi képviselete jóvoltából modellbemutatót közlünk.
A Lufthansa és a Boeing közötti kapcsolatok már több mint fél évszázados múltra tekintenek vissza. A német légitársaság az amerikai repülőgépgyár egyik legfontosabb európai partnere. A két cég közötti együttműködés még az ötvenes években kezdődött, amikor a Lufthansa a Boeing 707-es típusának beszerzése mellett döntött. Az első 707-es (D-ABOB) 1959. november 18-án gördült ki a rentoni szerelőcsarnokból. A négyhajtóműves típus forgalomba állítása egyben a Jet-korszak nyitányát is jelentette a Lufthansa történetében.
A máig sikeres keskenytörzsű Boeing típus, a 737-es bevezetése (1968) ugyancsak fontos kapocs, de a németek voltak a 727-es első európai üzemeltetői, valamint a 747-es teherszállító változatának, a 747-200F-nek forgalomba állítói is.
A Boeing 1968-ban mutatta be legújabb, a légiközlekedést forradalmasító típusát, a 747-est. A méretei révén egyszerűen csak Jumboként becézett repülőgép első megrendelője a Pan Am volt, de az amerikai céget követően első európai vásárlóként rögtön a Lufthansa lépett színre a típus történetében.
Az első Boeing 747-es 1970. március 30-án érkezett meg Németországba. A hamburgi repülőtér ekkor köszönthette a Lufthansa D-ABYA lajstromú B-747-130-as típusát. A 747-es új kategóriát nyitott a légiközlekedésben. Az első szélestörzsű típus volt. Kényelmével és tágasságával lenyűgözte utasait, különösen ha a repülés aranykorát idéző fedélzeti bárhelyiségekre, társalgókra és exkluzív kiszolgálásra emlékszünk. Méreteivel nemcsak olyan szolgáltatási nívót tett lehetővé, amely sugárhajtású gép fedélzetén addig nem volt elérhető, hanem egyszersmind szélesebb tömegek számára vált elérhetővé a repülés.
A Lufthansa Boeing 747-130-as (D-ABYA) típusa 1970. április 26-án állt forgalomba. A légitársaság ezen a gépen kínált először minden utas számára fejhallgatón keresztül elérhető fedélzeti zenecsatornát és a hosszú utak idejét kitöltő mozifilm vetítést.
A flottatörténet első 747-ese összesen 361 utast volt képes szállítani, de nem sokkal később 1971-ben már megérkezett a továbbfejlesztett 747-230B típusváltozat is, amely még több utassal és nagyobb terheléssel repülhetett hosszú távú útvonalakat.
Egy évre rá, 1972 márciusában az első 747-230F (D-ABYE) is csatlakozott a flottához. A teherszállító Jumbo a maga 90 tonnás hasznos terhelhetőségének köszönhetően háromszor annyi árut szállíthatott, mint a 707-es cargo változata. Felnyíló orra és elektromos vezérlésű rakodórendszere pedig egészen új perspektívát nyitott a teherszállításban.
1988. január 26-án mutatkozott be a 747-es típuscsalád új generációja, a 400-as széria, amelynek fejlesztésében partnerként a Lufthansa is részt vett. A korszerűsített, két személyes pilótafülke, a több utasnak helyet adó emeleti kabin, az új hajtóművek, a továbbfejlesztett aerodinamika, amely elsősorban az 5 méterrel szélesebb szárnyfesztávban és az először alkalmazott, 1.8 méter magas winglet szárnyvégekben jelentkeztek mind komoly és egyben szükséges újítást jelentettek, ugyanis tovább nőtt a típus hatékonysága. Az első 400-as 1989-ben csatlakozott a flottához; napjainkban 22 darab teljesít szolgálatot ebből a típusváltozatból a Lufthansánál.
2005 novemberében járunk, amikor a Boeing felajánlja 747-es típuscsaládjának legújabb generációját, a 747-8-ast. Az első megrendelés 2006. december 6-án a Lufthansától érkezik. A német légitársaság, amely a típuscsalád történetében a kezdetektől fogva jelen van 20 darab utasszállító variánsra, vagyis 747-8 Intercontinentalra kötött szerződést, ezzel folytatva a tradíciót, amely a Lufthansa és a legendás típus között áll fenn.
A 8-as széria jelentős újításokon esett át. A pilótafülke rendszerei mellett az utaskabin is megújult és a 787-es Dreamlinertől örökölt frissítő elemeket. A 400-ashoz képest 5.6 méterrel hosszabb törzs csak az egyike a külsőségekben is jelentkező változásoknak. A 747-8-as teljesen új szárnyat kapott, amelyre a General Electric GEnx-2B hajtóművei kerültek, meghatározó szerepet játszva a gazdaságosságban: a típus 15%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt és ennyivel alacsonyabb a szén-dioxid kibocsájtást illető környezeti terhelés is. A reptéri zajkvóták teljesítésében pedig kimondottan előnyös a 30%-kal halkabb GEnx működés.
A törzshosszban és szárnyfesztávban jelentkező méretnövekmény azonban nem ment a reptereken való kiszolgálás rovására. Míg az európai gyártó A380-as típusának kompatibilitása külön infrastruktúrát igényel, addig az új 747-est jelentősebb átalakítások nélkül fogadhatják azok a légikikötők, amelyek már birtokában vannak a korábbi széria típusengedélyeinek.
(Fotó: Boeing Company)
Mindeközben a Lufthansa sem volt tétlen, ugyanis a korszerű kiszolgálás érdekében jelentős összegeket szántak a fedélzet berendezésére, amelynek eredményeképp a 747-8-ason debütált a légitársaság új, teljesen sík felületű ággyá alakítható business ülése.
A nagy nap 2012. május 1-jén érkezett el, ekkor vette át Everettben a Lufthansa az első Intercontinentalját. A típus igazán rászolgál nevére, hisz 14800km-es hatótávjának (LH konfiguráció: 13100km) köszönhetően komoly távolságok megtételére képes. A Boeing által megadott háromosztályos berendezés-minta szerint a 747-8-as 467 utast vehet fedélzetére, de a Lufthansa ehhez képest mindössze csak 362 üléssel repüli a típust, ami egyértelműen a kényelem előnyére válik.
Az első 747-8-as, tisztelegve a flotta legelső Jumbója előtt ugyanazt, a D-ABYA lajstromot kapta. A gép június 1-jén Frankfurt – Washington D.C. – Frankfurt útvonalon állt szolgálatba. A Lufthansa flottája jelenleg 6 darab Intercontinentallal rendelkezik, amelyek a frankfurti bázisrepülőtérről öt célállomásra teljesítenek menetrendszerű járatokat. Az amerikai főváros mellett, Delhibe, Bengaluruba, Los Angelesbe és Hong Kongba repül a típus. A legújabb desztináció május végétől Miami lesz.
A Limox GmbH Lufthansa Boeing 747-8I (D-ABYA) modellje
(Tárgyfotók: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)
Az igényes gyűjtők körében jól ismertek a Limox GmbH, német vállalkozás termékei. A kasseli cég 2004-ben kezdte működését. Profiljukat 2006-ban egészítették ki repülőgépmodellek értékesítésével. Repüléssel kapcsolatos ajándéktárgyak, irodai kiegészítők, ruhaneműk, gyerekjátékok is szerepelnek repertoárjukban, de kínálatuk fő vonalát kétségkívül a repülőgépmodellek alkotják.
A Limox számos légitársasággal áll kapcsolatban és készít megrendelésükre vállalati logóval ellátott termékeket. Műhelyeikben egészen exkluzív, vezérképviseletek, igazgatósági tárgyalók díszítőeleméül szolgáló 1:50 méretarányú modellek is készülnek. Munkáik kitűnő minőségűek. Az anyaghasználat, a kivitelezés, beleértve a csomagolást is mind a legmagasabb szinten állnak.
Nem véletlen, hogy a Lufthansa is tőlük rendeli vállalati modelljeinek és ajándéktárgyainak nagy részét. A Limox kereskedelmi forgalmazásba is bocsájtott csúcskategóriás snap-fit modelljei Hogan Wings néven szerepelnek. Ez az a márkanév, amely garancia a minőségre. Kiadásaik egytől egyig pontos és igényes kivitelűek, ezért a gyűjtők széles körében népszerű összepattintós modellek piacán is komoly elismertségre tettek szert az évek folyamán.
A leginkább keresett 1:200 méretarányban a Limox volt az első, amely Lufthansa Boeing 747-8-ast dobott a piacra. A légitársasági megrendelésre készült modell a nagy érdeklődésre tekintettel aztán hamarosan megjelent a gyártó viszonteladóinak kínálati listáin is. Intercontinental 747-8-as eddig csak Boeing házi színekben, Lufthansa és Korean Air légitársaságok festéseivel került kiadásra. Igaz, az előbbi két légitársaságon kívül mindössze az Air China rendelkezik fix megrendeléssel a típusra.
A Lufthansa rajongói szerencsés helyzetben vannak ugyanis a Limox és a légitársaság együttműködésének köszönhetően a flottának lényegében nincs olyan típusa, amely ne jelent volna meg Hogan Wings szériában. Van rá példa, hogy ugyanaz a típus többféle lajstromjellel is megvásárolható.
Lufthansa Boeing 747-8I (1:200) FotóGaléria