Gratulál és üdvözli a Bombardier CSeries sikeres szűzrepülését a Swiss. A svájci légitársaság nemcsak leendő üzemeltetője a típusnak, hanem indítója is a CSeries programnak, ezért megkülönböztetett figyelemmel vannak a vadonatúj gépcsalád és annak is CS100-as változata iránt, amely a flotta négy-hajtóműves Avro RJ-100-asainak váltását szolgálja.
A CSeries tanulmányozásába kezdett az Air Canada
Szeptember 16-án emelkedett először magasba a Bombardier legújabb utasszállító repülőgépének prototípusa, a szintén új fejlesztésű, gazdaságos és halk járású Pratt&Whitney PW1500G hajtóművekkel szerelt CSeries első repülőképes példánya (FTV1). A CS100-as sikeres szűzrepülése tizenegy megrendelőt már egészen közvetlenül is érint. Ennyi ugyanis azoknak az ügyfeleknek a száma, akik fix szerződést kötöttek az új kanadai típus kétféle változatban kínált családjára.
Ez egyelőre korántsem nevezhető soknak, sőt szkeptikus iparági szakértők szerint aggodalomra is okot adhat a CSeries sikerességét illetően, de a Bombardier bizakodó és reményeik szerint a jelenlegi 177 gépes rendelésállományt a sikeres berepülést követően hamar sikerül majd legalább 300-as darabszámra felsrófolni, különösen amióta az Air Canada is komolyabb érdeklődést mutat.
A CSeries történetében az egyik legfontosabb szereplő a Lufthansa, amely 2008-ban a Farnborough Air Show alkalmával 30 gépre kötött előszerződésével mintegy 2.8 milliárd dolláros bizalmat szavazott és lényegében elindította a programot. A Lufthansa svájci leányvállalata számára rendelte a gépeket, amelyek a flotta mára gazdaságtalan Avro RJ100-as típusainak helyébe érkeznek. Az új CS100-asok 25%-kal lesznek üzemanyag takarékosabbak és nem utolsó sorban kétszer olyan halk üzemet fognak biztosítani, mint a négyhajtóműves Avrók.
Egy vadonatúj keskenytörzsű
A Bombardier többszöri késedelemmel tudta csak végrehajtani a CSeries első repülését. Az első sorozatgyártású CS100-as az eredeti tervek szerint idén év végén már szolgálatba is állt volna, de ennek céldátuma optimista előrejelzések szerint 2014-re, de leginkább csak 2015 elejére várható.
A nehézségek ellenére fontos kiemelni, hogy a CSeries típusok, a CS100-as, valamint a hosszabb törzsű CS300-as esetében egy teljesen új fejlesztésű utasszállító repülőgépet kínál a gyártó, amely a nagyobbik változatában akár az Airbus A320-as és a Boeing 737-es térfelén is labdába rúghat, de a csúszások ellenére is csak későbbre, 2018-ra várható Embraer E-Jet második generációs E2 szériájának mindenképp komoly piaci vetélytársa lehet.
A Bombardier siker iránti elszántságának éppen az az egyik alappillére, hogy alapjaiban új típust tudnak felkínálni ügyfeleiknek, nem csupán egy új hajtómű opcióval, vagy egyéb kiegészítő csomaggal kínált variánst. A lelkes szakértők nem győzik hangsúlyozni, hogy hosszú ideje az első igazán korszerű, új keskenytörzsű utasgépet sikerült végre prezentálnia a kanadai gyártónak.