A francia nemzeti légitársaság egyik legidősebb Airbus A320-200 típusú utasszállítója 2013. november 27-én, szerdán búcsúzott el bázisrepterétől, amely 1989 óta szolgált otthonaként. Erre a hírre talán nem kapnák fel annyian a fejüket, de mindenképp meg kell említeni, hogy ez az Airbus viselte a világ egyik legszebb retro festését.
Sharkletes Air France Airbusok
Elindította panamai járatát az Air France
A 063-as gyártási számú, F-GFKJ lajstromjelű repülőgépet 1989. szeptember 1-jén vette át az Air France, így egy kis fejszámolással rögtön kiderül, hogy ez a gép már több mint 24,5 éves. Különleges, a cég régi arculatát idéző külsejét viszont csak 2008 novemberében kapta meg az Air France üzemelésének 75. évfordulójának alkalmából.
Mivel a légitársaság folyamatosan veszi át az újabbnál-újabb keskenytörzsű gépeit, így az öregebb példányokat igyekeznek kivonni a flottából, hogy a színvonalat tartani tudják a konkurenciával szemben, továbbá az újabb darabok üzemeltetése sokkal költséghatékonyabb.
A repülőgép – egy francia repülős közösségi oldalon olvasható információk szerint – 2013. november 3-án teljesítette utolsó menetrendszerinti járatát, utána majdnem egy hónapos pihenőt követően november 27-én a reggeli órákban szállt fel a Charles de Gaulle repülőtérről, hogy Gander és Boston érintésével eljusson a Phoenix Goodyear reptérre, ahol a szétbontás vár rá.
A Goodyear repülőtérnek magyar vonatkozása is van, ugyanis a 2012. február 3-án csődbe ment Malév Boeing 737-600-as repülőgépei is egytől-egyig erre a helyre repültek, ahol azóta már valamennyit szétbontották.
Retro festés népszerű az európai légitársaságoknál
A légitársaságok az egyre nagyobb érdeklődésnek örvendő retro festésű gépekkel próbálják visszaidézni a múltat és persze a munkatársak, az utasok és a fotósok kedvében is járni, hiszen az ilyen repülőgépeknek komoly marketing értéke van, rengeteg fénykép kerül fel róluk az internetre, mely kiváló reklám a fuvarozó számára.
A cseh nemzeti légitársaság, a CSA például kettő darab Boeing 737-500-as repülőgépét is különleges külsővel látta el, ám kicsit érthetetlen módon ezek a tervek a típus flottából való kivonása előtt mindössze pár hónappal kerültek fel, így nem sokáig gyönyörködhettünk bennük.
Egy másik, szintén igen rövid életű retro festés a Turkish Airlines egy Airbus A320-as repülőgépére került fel 2006 januárjában, majd szintén 2006-ban túl is adtak a gépen.
A német Lufthansa retró festést viselő repülőgépe a D-AIRX lajstromjelű Airbus A321-es repülőgépe mellé, a közelmúltban egy másodikat is csatasorba állított, ezt feltehetően az első példány közelgő kivonása indokolta. Az új, egy éves, már az átadáskor retró színekben pompázó D-AIDV lajstromjelű A321-es várhatóan még sokáig fog szolgálatot teljesíteni a német cégnél.
Egyelőre nem tudni, hogy az Air France tervezi-e valamilyen pótolni az 1970-es években használatos festésmintájú Airbust, de remélhetőleg a cég döntéshozói nem fogják elmulasztani azt a remek marketing lehetőséget, amellyel egy impozáns retró festésminta bír.