Bejelentette a Boeing, hogy kezdetüket vették az alacsony sebességű szélcsatorna-tesztek a legújabb két-hajtóműves szélestörzsű típusuk, a 777X számára. A kísérleteket december 5-én indították a nagy-britanniai Farnborough városában, ahol a QinetiQ laborjában helyezték csatornába az új generációs triplahetes méretarányos mását.

Az amerikai repülőgépgyár az idei dubai légi szalonon indította hivatalosan is útjára a Boeing 777X programot, amely kétféle kivitelben kínálja a triplahetesek legújabb generációját.

A nagy ünnepélyességgel és rekordösszegű, 95 milliárd dolláros előrendeléssel beharangozott nyitányt követően decemberben kezdetüket vették a szorgos hétköznapok és a koncentráció a fejlesztési munkálatokra.

A Boeing a brit QinetiQ multinacionális haditechnikai nagyvállalattal partnerségben a múlt héten bocsátotta szélcsatornába az első 777X modellt, hogy nekilássanak a leendő típus sárkány-, valamint szárnyszerkezetének vizsgálatához. Az alacsony sebességű tesztek során leginkább olyan állásszögű próbákat végeznek, amelyekből a fel-, és leszállás közbeni karakterisztikákról nyerhetnek nélkülözhetetlen adatokat, hogy aztán minél közelebb kerülhessenek az ideális paraméterekhez, és végül lezárhassák a fejlesztést.

Addig persze még sok-sok tesztre fog sor kerülni, de Terry Beezhold, a program főmérnöke elmondta, hogy terveik szerint 2014-ben készülhetnek el az összes vizsgálattal, amelyet követően az innen szerzett adatmennyiségből a 777X 2015-ben nyerhet véglegesítést, hogy aztán átadhassák a gyártásnak, amely várhatóan 2017-re építi meg az első prototípust.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Boeing 777X esetében különösen nagy figyelmet érdemel a szárnyszerkezet, mivel az teljesen új fejlesztés.

Az eddigiektől eltérően kompozit anyagokból fog készülni és szélesebb is lesz. Az új triplahetesek szárnyfesztávja 6.3 méterrel lesz szélesebb, mint a jelenlegi 777-200LR/-300ER modelleké. Összesen 71.1 méteres lesz.

Különlegességük, hogy a zavartalan repülőtéri kiszolgálás érdekében a szárnyvégek felhajthatók lesznek, amellyel épp annyira csökken a fesztáv, mint a (előbb említett) mai legszélesebb 777-eseké.

A QinetiQ az alacsony sebességű tesztek elvégzésében, míg a seattle-i Boeing Transonic Wind Tunnel központ a nagy sebességű kalibrálásban játszik majd szerepet a jövő év folyamán. A gyáriak tájékoztatása szerint a farnbourough-i partnernél mintegy 5 hónapon át szemlézik a 777X modelljét.

A 4.22 méter hosszú és 3.92 méter szárnyfesztávú modellt érzékeny szenzorok százaival tűzdelték tele, hogy azok a tesztek során a lehető legaprólékosabb részletekkel szolgáljanak a mérnökök számára a gép-mintát érő behatásokról.

A Boeing 777-8X és 777-9X típusváltozatban kínált változataira eddig összesen 259 darab foglalás érkezett négy konkrét vevőtől, a Lufthansa, az Emirates, az Etihad Airways és a Qatar Airways légitársaságoktól. A típus forgalomba állítását 2020-ra ígéri az amerikai repülőgépgyár.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!