Megtette javaslatait az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) számára az Olasz Baleset-kivizsgáló Testület (ANSV) a szeptember 29-én balesetet szenvedett Alitalia A320-assal kapcsolatban, melyben visszautal a júniusban a Wizz Air gépével történt hasonló esetre is.
Wizz A320 baleset: EASA direktíva a teljes gépcsaládra
Hazatért a Wizz Air balesetes A320-asa
Alitalia baleset: Ismét bennragadt egy A320-as futóműve
A közzétett jelentésből kiderül, hogy a pilóták hiába próbálták több módon is, mint nagy túlterheléses manőverrel, újrakiengedéssel és gravitációs úton kibocsátani a repülőgép futóműveit, azt nem sikerült végrehajtaniuk. A kényszerleszállás során a gép a farokrészén, bal futóművén és jobb oldali hajtóművén állt meg.
A helyszínre kiérkező vizsgálók leírása alapján a jobb futóműgondola ajtaja nem ért hozzá a talajhoz, és miután a beragadt munkahengert eltávolították, a jobb futót gond nélkül ki tudták engedni és rögzíteni.
A vizsgálatban a beragadt munkahengert először röntgen és computer tomográf (CT) gép segítségével elemezték, mely során a munkahenger csillapító részében törmeléket lehetett látni. Emellett megemlítik, hogy a jól működő bal oldali munkahengerben is találtak egy törmeléket, mely a meghibásodott jobb oldaliból származott, de maga a munkahenger nem roncsolódott számottevően. Ezeket az információkat megerősítette az alkatrészek szétszerelése után végrehajtott szemrevételezéses vizsgálat is.
Az eset ráadásul annak ellenére következett be, hogy a munkahengereket a korábbi balesetek miatt kiadott direktíváknak megfelelően ellenőrizték és nem találták semmilyen előjelét a bekövetkezett meghibásodásnak.
A vizsgálóbizottság megállapítása szerint a korábban kiadott direktívák sem biztosítják a típus biztonságos üzemeltetését, ezért további szigorításokat kér az EASA-tól.
Végleges megoldásként minél hamarabb le kell cserélni a 12-es és korábbi modellszámú munkahengereket (a balesetet szenvedett Alitalia és a Wizz Air gépen 12-es) a jelenleg legújabb 14-es modellekre, de ezek rendszeres ellenőrzését is kéri, mivel még nem gyűlt össze elég adat ezen munkahengerek üzembiztosságának igazolására.
Emellett javasolja, hogy amíg nem cserélik le a régebbi aktuátorokat, addig azokat röntgen segítségével is vizsgálják meg, mely jóval előre jelzi az munkahengerek meghibásodását.
Végül a Testület felhívja a figyelmet arra is, hogy mind az Alitalia, mind a Wizz Air balesetének esetében a jól működő munkahengerben a másik munkahengerből származó törmeléket találtak, így azok cseréjének esetén javasolt a hidraulika rendszer átfogóbb ellenőrzése is.