Kigördült a legújabb, harmadik A350-900XWB prototípus. Az összesen öt gépesre tervezett berepülési program most egy különleges megjelenésű, a többitől eltérő A350-essel gazdagodott. Az MSN2 gyári számú Airbust ugyanis a gyáriak karbon szálakat imitáló festésmintával látták el.
Airbus A350XWb prototípus Qatar festésben?
Felszállt az Airbus A350XWB prototípus
Hangsúlyossá kívánta tenni az Airbus, hogy vadonatúj A350 eXtra-Wide-Body típuscsaládja már több mint felerészben nagy szilárdságú kompozit anyagokból készül, ezért mindezt mostantól egyik prototípusukon különleges festésminta útján is mintegy kivetítik a közönség számára.
A berepülési programhoz harmadikként csatlakozó, MSN2 gyári számú A350-900XWB az első olyan A350-es, amelyen nem a megszokott gyári festésmintát alkalmazzák.
A gép törzsének felén, a szárnytól hátrafelé, beleértve a függőleges vezérsíkot is karbon-mintát alkalmaztak a toulouseiak, és az XWB embléma, valamint a gyár és típusjelzés is szénszálas-szürke színt kapott – ezzel is egyértelművé téve, hogy ez a gép más, mint a többi, egy egészen új generációt képvisel.
Az összességében 2500 órásra tervezett berepülési program elvégzéséhez az Airbus öt darab repképes A350-est épít. Jelen állás szerint ezek közül kettő, az MSN1 és az MSN3 vesz részt az előírt feladatok végrehajtásában, és az MSN2 lesz a harmadik, amely égi tesztekbe száll.
A legújabb prototípus azonban nemcsak a külcsínben, hanem belsőleg is eltér a többi, eddig elkészült társától, mivel utaskabinja elsőként már teljes értékűen ki lesz építve annak érdekében, hogy az Airbus hozzáláthasson az utasos tesztekhez, amelyekben a gyár alkalmazottai fognak közreműködni. Az ún. Early Long Flights (ELF) repülések során az Airbus szakemberei egy-egy a típus képességei szerinti valós járatteljesítést szimulálnak, a földi kiszolgálástól kezdve egészen a fedélzeti ellátásig és komfort próbákig.
Hasonlóképp lesz az MSN5 gépen is, mivel fedélzetét annak is teljesen kiépítik majd. Az MSN1 és MSN3 egyébként az elsődleges, a repülésirányítási rendszerekre irányuló általános tesztek főszereplői, fedélzetük megfigyelő és adatrögzítő számítógépekkel van ellátva, tehát még nyoma sincs rajtuk annak a kényelemnek, amit majd a légitársaságoknak átadott példányokon az utasok élvezhetnek. Az MSN4 pedig a környezeti zajterhelési próbákban és villámlástesztekben fog részt venni, valamint az első üzembe állító légitársaság pilótái és karbantartó csapata is ezen a gépen kap majd éles kiképzést.
A karbon festésű A350-es meglepetés volt a nagyközönség számára, de korábban már szó esett egy másik különleges festésű prototípusról. A Le Depeche toulouse-i napilap ugyanis tavaly októberben arról adott hírt, hogy a gyári alkalmazottak körében felháborodást váltott ki az addig csak belső, gyári berkekben keringő terv, miszerint az Airbus az MSN4 gépet részlegesen a forgalomba vezető légitársaság, a Qatar Airways színeire készül festeni. Nem kizárt tehát, hogy rövidesen a berepülési programhoz csatlakozó újabb A350-es kap majd különleges, a gyári mintától eltérő festést.
Az Airbus A350-900XWB a tervek szerint 2014 második félévében áll forgalomba. Indító légitársasága, a Qatar Airways lesz. A háromféle törzshossz kivitelben (-800,-900,-1000) kínált típuscsalád eddig 39 ügyféltől kapott bizalmat, összesen 814 megrendeléssel.
Az Airbus az A350-900XWB hatósági engedélyeinek megszerzését és forgalomba bocsátását követően a leghosszabb törzsű A350-1000XWB megvalósítására, valamint a csökkentett hatótáv teljesítményű A350XWB Regional változat fejlesztésére koncentrál. Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója, a típus híreire specializálódott A350XWB News összeállítása szerint azt is elmondta, hogy a még nagyobb A350-1100XWB (amely a Boeing 777-9X ellenfele lehetne – a szerk.) és a legkisebb, egyre több megrendelő által visszamondott A350-800-as programjának sorsáról is az idén döntenek.