Az idei ITB szakkiállítás első napjára időzítette leendő Airbus A380-800 óriásgépeinek legmagasabb nívójú, First Class kabinjának bemutatását a Qatar Airways. A berlini rendezvényen maga a vezérigazgató, Akbar Al Baker tárta a közönség elé a világ legnagyobb utasgépére szánt luxus színvonalú szolgáltatásait.
Londonba és Párizsba repül a Qatar A380-asa
Teljes pompájában a Qatar első A380-asa
A Berlini Nemzetközi Turisztikai Börze immáron hagyományosan meghatározó rendezvénye a Qatar Airways kabin szolgáltatásainak bemutatására. Emlékezetes, hogy a katari légitársaság két évvel ezelőtt ugyanit prezentálta akkori legújabb típusának, a Boeing 787-es Dreamlinernek fedélzetére szánt utasüléseket.
Idén pedig rögtön a nyitónapra időzítve, nagy érdeklődésre számot tartó módón az Airbus A380-800-as fedélzete került terítékre, elsőként a First Class-szal kezdve, amely luxusánál fogva nyilván megkülönböztetett figyelmet érdemel, különösen ha azt maga a vezérigazgató, Akbar Al Baker mutatja be.
Az első osztályú kabinnak azért is van jelentősége, mert bár a Qatar Airways a világ egyik legkiemelkedőbb szolgáltatási színvonalú légitársasága, bizony nem minden gépükön kínálnak First Class ellátást. Keskeny-, és szélestörzsű típusaik meghatározó része hagyományos kétosztályos elrendezésben, business és economy szervizzel működik. No persze, aki már utazott ezeken, az tudja, hogy mindkét szint esetében alaposan felfelé kerekíthető a besorolás, de tény, First nem minden gépen van.
Az A380-ason azonban bőven van hely, és mint a világ legnagyobb utasszállító gépe, ami mindenben megalomán egy ötcsillagos üzemeltető esetében nem maradhat First Class kabin nélkül. Olyannyira nem, hogy a Qatar ígérete szerint mindent meg is tesz annak érdekében, hogy kiemelkedő legyen, első az elsők között abban, amit majd itt nyújtanak a méregdrága jegyet megfizető utasaik számára.
Az első osztályú fedélzeten összesen nyolc fotel lesz, amelyek természetesen teljesen sík felületű ággyá is alakíthatók, és lévén, hogy az üléstávolság csaknem 230 cm-es, bőven lesz hely a kinyújtózkodásra, miközben a fedélzeti szórakoztatásról ugyancsak tekintélyes, 26″-os HD felbontású képernyő gondoskodik.
A légiközlekedés aranykorát idézendő pedig exkluzív társalkodó is helyet kap a fedélzeten, továbbá a választott ülés-rendszernek köszönhetően lehetőség nyílik arra is, hogy az utasok, egy pár, vagy az üzleti partnerek egymással szemben foglaljanak helyet és fogyasszák el például, a Qatarnál híresen válogatott gasztronómiai kvalitásokkal bíró vacsorájukat.
London Heathrow, ahová először repül a katari óriásgép
A kabin bemutatása mellett persze szó esett magáról a típusról is. A Qatar Airways összesen 13 darab Airbus A380-800-ast rendelt magának, és az első három példány átvételére várhatóan júniusban már sor is kerül. Eredetileg hamarabb, tavasszal szerették volna átvenni a gépeket, de az új dohai repülőtér, a Hamad átadásának csúszása az A380-asok érkezésére is hatással van, már csak azért is, mert a jelenleg használt légikikötő nem megfelelő a típus kiszolgálására.
Al Baker elmondta, hogy az első menetrendszerű célállomásuk, ahová a típus közlekedni fog az London-Heathrow repülőtere lesz, így a brit fővárosba, illetőleg az onnan utazó közönség lehet az elsők között, amely kipróbálhatja majd a katariak A380-as üzemét. Igaz, csak azután, hogy az átvételt követően a légitársaság helyileg, saját bázisán is begyakorolta a gépet és próbajáratokat is végzett az Öböl-menti térségben.
Dohában egyébként a nyitásra váró új Hamad repülőtéren hat olyan utashíd lesz, amely kimondottan a kétszintes Airbus típus közvetlen kiszolgálására alkalmas, és egy hatalmas, a világ jelenlegi legnagyobb műszaki-karbantartó bázisa is létesült, amelyben egyszerre két A380-as is kezelhető. Nem utolsó sorban pedig nélkülözhetetlenek azok az extra hosszú futópályák, kettő is (egy 4250 és egy 4850 m hosszú), amelyek az extrém magas hőmérsékleti viszonyok közepette is lehetővé teszik akkora felszállósúlyú gépek üzemét, mint amilyen az óriás A380-as.
Őrségváltás, búcsúzik az A340-600
London és Párizs, merthogy a brit fővárost követően a franciába is repülni fognak az A380-asok, a flotta júniusig legnagyobb utasszállító Airbusának, a négy-hajtóműves A340-600-asnak dedikált célállomásai.
Az A380-as színrelépése azonban váltást hoz, és az ugyancsak 8 First Class üléssel működő gépek várhatóan távoznak az útvonalról. A flottából nem kerülnek kivonásra, a Qatarnak még szüksége van a gépekre, de az említett két városba helyettük fognak közlekedni.
Az összesen 310 üléses A340-600-as 2006-ban jelent meg a gépparkban. Egy ideig úgy tűnt, hogy ideális zászlóshajó választás a Qatar-nak, de az időközben megjelent megnövelt hatótávú Boeing 777-300-as széria azonnal felülírta a kategória kritériumait. A négy megrendelt gépet átvették, de az opciósan lefoglalt további hat darab A340-est már veszendőbe hagyták. Al Baker látva a 777-es tudását később alaposan kritizálta is a 340-es hatékonyságát, de azért éppen az olyan kiemelt vonalakon, mint London és Párizs szükség volt az európai típus nyújtotta kényelemre.
First, Business, Economy – hármas elrendezés
A ITB-n egyelőre csak a First Class-ról esett szó, de tudvalevő, hogy a Qatar Airways három komfortosztállyal konfiguráltatja A380-asait, ezért érdemes szót ejteni a szélesebb körökben elérhető business és economy zónákról is, már amennyit persze jelenleg tudni lehet róluk.
A 8 First és az 50 Business üléses osztályok mind a felső fedélzeten kapnak helyet. Az üzleti ülések vélhetően nem lesznek eltérőek attól, amit a Boeing 787-esen vezettek be, mivel tavaly előtt azok voltak a Qatar legújabb, ebbe a kategóriába választott, természetesen ággyá is alakítható ülései, a hozzá kapcsolódó 17″-os monitoron közvetített szórakoztató rendszerrel együtt.
Végül, de nem utolsó sorban a legfontosabb, az Economy osztály. Erről jelen állás szerint annyit tudni, összesen 459 üléses lesz az alsó és a maradék felső fedélzeten elhelyezve. Egy sorban, a típuson szokásosan alkalmazott mód 10 ülőhely lesz, 3-4-3 elrendezésben. A Qatar A380-asai ennek alapján tehát összesen 517 utast vehetnek fedélzetükre.
A hivatalos besorolás szerint a világon jelenleg hét darab ötcsillagos légitársaság működik, ezek közül a Singapore Airlinest és a Malaysia Airlinest követően a Qatar Airways a harmadik lesz, amely flottájában tudhatja az Airbus A380-ast, így még épp megszerezve a dobogós helyezést. A teljes üzemeltetői állományban viszont csak a tizenegyedik lesz, miután tavaly nyáron a British Airways vált kereken a tízedik Superjumbo operátorrá.
Természetesen sokféle összehasonlítást lehet tenni, összemérve a konkurensekkel a Qatar kínálatát, de szűkítsük most a kört a Skytrax ötcsillagosokra, így két légitársaság, a Malaysia Airlines és a Singapore Airlines áll csatasorba.
A szingapúriak a világon elsőként állították üzembe az A380-ast, még 2007 októberében. Flottájuk 19 géppel működik, amelyek kétféle konfiguráció szerintiek, mindegyiken három osztállyal. A tágasabb összesen 409, míg a szűkebb 471 utas szállítására alkalmas, mindkét verzió 12 első osztályú üléssel.
A malajziai légitársaság a nyolcadik üzembeállító volt 2012 júliusában. Flottájuk azóta 6 gépet számlál, ugyancsak háromosztályos fedélzeti konfigurációval, összesen 494 utas szállítására alkalmasan, a katarihoz hasonlóan 8 első osztályú üléssel.