Tíz éve, hogy a Boeing repülőgépgyár átadta az első B-777-300ER nagyteljesítményű utasszállítót az indító légitársaság, az Air France számára. A típus az elmúlt egy évtizedben igazi sikermodellé vált, a 777-es gépcsaládra érkezett rendelések több, mint felét ma már a -300ER változat teszi ki. Számos flotta zászlóshajója, a világ jelenlegi legnagyobb két-hajtóműves szélestörzsű típusa.
Bemutatkozik az új generációs Boeing 777-X
Éppen tíz évvel ezelőtt, 2004. április 29-én érkezett el a jeles nap, amikor a Boeing átadhatta az első megnövelt hatótávú 777-300-ast, amely a szélestörzsű utasszállítók egyik etalonjává vált azóta. Manapság a 777-est vásárolni szándékozó ügyfelek többsége a -300ER típusváltozatot nézi ki és rendeli meg magának, amely a két-hajtóműves hosszú távú járatok leggazdaságosabb típusa a klasszikus három-osztályos elrendezésben mintegy 386 utas szállítására alkalmas kategóriában.
A Boeing a 777-est, amely a gyár első, teljes egészében computer tervezésű, valamint fly-by-wire vezérlésű repülőgépe 1995-ben bocsátotta hódító útjára, amikor is az amerikai United Airlines megkapta első 777-200-asát, a rövid törzsű kivitelt. Ezt követően két évvel érkezett a jóval nagyobb sikert aratott megnövelt hatótávú változat, a 777-200ER, amelyet a British Airways indított. Ebből a szériából mintegy 422 darabot sikerült kibocsátani. Aztán 1998-ban a Cathay Pacific Airways átvette az első 777-300-ast és 2004-ben az Air France megkapta az első 777-300ER-t, amelyből 474 darab került üzemeltetőkhöz és még további 250 vár legyártásra. A teljes modellpalettához hozzá tartozik még a 2006-ban a Pakistan International Airlines által bevezetett 777-200LR extra nagy hatótávú változat, valamint a 2009-ben első ízben ugyancsak a francia nemzeti légitársasághoz kötődő 777F, vagyis teherszállító változat.
A típuscsalád sikerében jelentős tényező, hogy a szélestörzsű gépek körében a 777-es büszkélkedhet a legnagyobb, 99.5%-os megbízhatósági mutatóval. 1995-ben a 777-es a légiközlekedés történetében először lépett úgy szolgálatba, hogy már birtokában volt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 180 perces ETOPS engedélyének, amelyet azt megelőzően legalább egy éves problémamentes 120 perces ETOPS üzem után lehetett csak megszerezni. Többek közt ez is nagyban hozzájárult a típuscsalád prosperitásához, mivel vonzó alternatívává tette a három-, illetőleg négy-hajtóműves gépekkel szemben, aztán később, amikor a kerozin árak is feljebb kúsztak egyértelmű fölényre tett szert.
A General Electric hajtóművekkel szerelt megnövelt hatótávú változatok (777-200ER, 777-200LR, 777F, 777-300ER) 2011 óta ráadásul már 330 perces norma szerint működhetnek.
Az ETOPS normák a nagy hatótávolságú, két-hajtóműves repülőgépekre vonakozó üzemeltetési alapkövetelményeket tartalmazzák. A hosszú távú járatokat teljesítő, két-hajtóműves repülőgépek számára az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) először 1953-ban vezetett be ilyen normát, amely akkor 60 percben maximálta azt az időtartamot, amely alatt szükség esetén – akár egyetlen működőképes hajtóművel is – el kellett tudnia érni egy kitérőrepülőteret a repülőgépnek.
A Boeing 777-300ER tekintélyét növelő tényező, hogy a General Electric gyártotta GE90-115B típusú hajtóművei a kereskedelmi típusok között a legnagyobb teljesítményű erőforrásnak számít, egyenként 514kN tolóerő leadására képes, miközben hatótávja is figyelemre méltó, 14490km-es. A 200-ashoz képest 10.2 méterrel hosszabb törzsű -300ER változat akár 15 órás útvonalakat is teljesíthet, olyan célpontokat összekötve mint például Dubaj- New York, vagy éppen Szingapúr – London, esetleg Párizs – Los Angeles. Legnagyobb üzemeltetője az Emirates, amelynél 94 darab 777-300ER működik, de a forgalomba vezető Air France-nál is igen szép, 37 gépes flotta áll rendelkezésre.
A 777-300ER sikere azonban a Boeingnek magának is visszaütött, azon túl ugyanis, hogy fölényes győzelmet aratott a konkurens Airbus négy-hajtóműves A340-es típusai felett, az egyik saját gépcsaládtól is elszívta a levegőt. A korszerű és gazdaságos triplahetesnek a 747-es Jumbók látták a kárát. Olyannyira átszabva a piacot, hogy még a legújabb generációs 747-8-as sem tudott átütést elérni, alig van megrendelés az utasos verziókra.
Nincs mit tenni, a sikert nyilvánvalóan folytatni érdemes, az üzemeltetők már várják is nagyon az újítást, ezért a Boeing várhatóan az évtized végére elkészíti a 777-es új generációját, amely kétféle típusváltozatban lesz elérhető, s az egyiknek a 777-300ER fogja adni az alapjait, amely jelenleg 777-9X kódnéven fut.