Vevőket keres az Airbus a Skymark Airlines Airbus A380-800-asaira. A japán légitársaságnak, amelynek szerződését az európai repülőgépgyár felmondta összesen hat darab Superjumbóra volt rendelése, és ebből két gép már csaknem teljesen kész, átadás közeli állapotban van. Ezekre próbál most üzemeltetőket találni az Airbus.
Négy új Superjumbo üzemeltetőt hoz 2014
Átadták a századik japán Airbust
Mint arról tegnap beszámoltunk, az Airbus hosszas tárgyalások után végül megszakította a Skymark Airlines-szal fennálló szerződését, mivel álláspontjuk szerint félő volt, hogy a japán légitársaság pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé a megrendelt A380-as gépek kifizetését.
Az Airbusnak a szerződés lezárásával vélhetően sikerült elébe mennie egy kellemetlen helyzetnek, de ezzel még koránt sincs minden megoldva. A légitársaság ugyanis hat darabot rendelt a kétszintes nagy teljesítményű utasszállítóból, amelyből kettő már csaknem átadás közeli állapotban várja sorsát.
Mint arról korábban ugyancsak beszámoltunk, az idei évre egyébként az Airbus összesen négy új A380-as üzemeltetőt tervezett avatni, és a Skymark lett volna az egyik, a Qatar Airways, az Asiana Airlines és az Etihad Airways mellett. Most úgy néz ki, ebből csak három lesz, mivel az Airbus a hírek szerint nem teljesen új, hanem meglévő A380-as ügyfeleivel tárgyal az egyébként eredetileg Rolls-Royce Trent 900-as hajtóművekkel választott gépek átvételéről.
Különösen fájó pont lehet a piaci expanzió szempontjából, hogy a Skymark lett volna az A380-800-as első japán üzemeltetője. A távol-keleti szigetország nagy légitársaságai, mint a Japan Airlines (JAL), vagy az All Nippon Airways (ANA) ugyanis egyáltalán nem érdeklődnek ekkora gép iránt, így ha csak valami komolyabb fordulat nem áll be, aligha várható a közeljövőben japán A380-as.
Visszatérve a potenciális vevőkörre, Airbus A380-800-ast jelenleg összesen 11 légitársaság üzemeltet, többek közt az Emirates, a Singapore Airlines, az Air France, a British Airways, a Korean Air és a Malaysia Airlines is. Noha a hírekben úgy szerepel, hogy a Skymark diszkont modellben működő légitársaság, nem szabad azt feltételezni, hogy A380-asaik csurig telepítve szűk, „fapados” ülésekkel repültek volna.
A japánoknál más a felfogás, ők mindössze 394 ülést helyeztek volna a többi üzemeltetőnél jóval a 400, sőt egyeseknél valamivel az 500 felett is konfigurált A380-asaikra. A nemzetközi trend is ráadásul az, hogy a légitársaságok szeretnék még inkább kihasználni a típus méretéből fakadó előnyöket, és nem éppen ilyen tágasan kényelmesre székezett, 118 business és 280 premium economy ülésből álló fedélzettel készülnek A380-as üzemeltetésre, mint amilyen a Skymarké lett volna. Ez tehát mindenképp nehezíteni fogja az értékesítést, arról nem is beszélve, hogy Hamburgból, amely az A380-asok kabin kiépítéséért felel nem túl sok jó hírt hallani manapság, hacsak például a Qatar Airways gépeinek feltűnően durva késését vesszük alapul.
Az A380-800-as értékesítése egyébként sem egy egyszerű dolog, ugyan jobban fogy, mint a Boeing legnagyobb gépe, a 747-8-as, összesen 324 darabra van rendelés, amelyből már 135 forgalomban van a 2007-es bevezetés óta, de a várva-várt felfutás azért még messze van. Az Airbus persze töretlen várja.
Tom Enders, Airbus-vezér most, a Skymark-szerződés semmissé válása után is arról beszélt, hogy az nem érinti törekvéseiket miszerint jövőre már 30 körüli gépátadási teljesítményt szeretnének elérni az A380-assal programmal, és hogy legyen mihez viszonyítani, 2013-ban huszonöt gépet tudtak átadni. Új megrendelést pedig csak az Emiratestől és egy lízingcégtől, a Dorictól sikerült begyűjteni.