Az ázsiai-óceániai térségben Kína lesz a legnagyobb felvevő a kereskedelmi célú repülőgépek termékcsoportját tekintve. A Boeing gyár következő két évtizedre szóló előrejelzése alapján több mint 6000 gép fog itt gazdára találni, mintegy 870 milliárd dollár értékben.

A Boeing időről-időre közzé teszti legfrissebb előrejelzéseit. Legutóbb júliusban adtak globális áttekintést, ezúttal pedig abból tovább fejtve, kétségkívül a legdinamikusabban fejlődő térség, az ázsiai-óceániai egyik húzó államának, Kínának az igényeit részletezték.

Az előadó most sem volt más mint Randy Tinseth, a Boeing Commercial Airplanes marketing igazgatója, aki Pekingben tárta a világ és természetesen a kínaiak elé vállalatának méréseit, amelyek ez alkalommal is húsz évre előre igyekeznek rálátást nyújtani a várható piaci helyzetre.

Randy Tinseth Pekingben, előadása közben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Randy Tinseth Pekingben, előadása közben.
(Fotó: Boeing Company)


A Boeing tavaly márciusban adta át az ezredik repülőgépét kínai légitársaság számára, amely egy 737-800NG volt. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing tavaly márciusban adta át az ezredik repülőgépét kínai légitársaság számára, amely egy 737-800NG volt. (Fotó: Boeing Company)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Boeing tanulmánya szerint a kisebb, 200-300 üléses szélestörzsűek, mint amilyen a Dreamliner is, lesznek a legkeresettebbek Kínában. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing tanulmánya szerint a kisebb, 200-300 üléses szélestörzsűek, mint amilyen a Dreamliner is, lesznek a legkeresettebbek Kínában.
(Fotó: Boeing Company)


Ugyanakkor jól fogyhatnak majd a nagyobb két-folyosós gépek is, mint amilyen a Boeing 777-es. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Ugyanakkor jól fogyhatnak majd a nagyobb két-folyosós gépek is, mint amilyen a Boeing 777-es. (Fotó: Boeing Company)


Kínai lesz a második 747-8I üzemeltető, az Air China személyében. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Kínai lesz a második 747-8I üzemeltető, az Air China személyében. (Fotó: Boeing Company)

Amennyiben a bevezetőben előrevetített, egész pontosan 6020 darab repülőgép és 870 milliárd dollár mennyiség párosa önmagában még nem volt elég lenyűgöző, akkor feltétlen figyelemre érdemes, hogy a térségbe irányuló szállítások csaknem felét, 45%-át fogja kitenni az, amely kizárólag Kínába irányul – mutatott rá Tinseth. A marketing főnök szerint az épp dinamikus változáson keresztül menő kínai légiközlekedési piacon belül alapvetően négy olyan tendencia mutatkozik, amelyek jelentősebb igényt generálnak újabb járatokra, vagyis a meglévő hálózatok sűrítésére és további fejlesztésére.

Az új üzleti modellt folytató légitársaságok, köztük jelentős előretörésben a low-costok, aztán a lízing vállalatok egyre nagyobb száma is magyarázatul szolgálnak, valamint az új generációs, még inkább üzemanyag takarékosabb géptípusok szélesedő választéka, és nem mellesleg a mindig változásban lévő fogyasztói igények, amelyek Kína számára megalapozzák ezt a szép számú keresleti mennyiséget, és amelyre a Boeing a keskenytörzsű szegmensben a legújabb 737 MAX, míg a két-folyosós nagygépeknél a 777X, illetőleg a 787 Dreamliner családot állítja csatasorba a vevők kegyeinek elnyeréséért.

Kimagasló keskenytörzsű gépigény

A start-up, valamint a low-cost légitársaságok fellendülése okán a legnagyobb számban keskenytörzsű utasgépekre lesz szükség, amelyekkel belföldi, vagy regionális járatokat tudnak teljesíteni a kínai légitársaságok. Tinseth szerint ebben a 4340 gépet kitevő vaskos csoportban a 737-800NG, illetőleg a 737 MAX-8 lehet a legjobb választás.

A nagyobb, szélestörzsű gépek közül, amelyek három kategóriában szerepelnek a Boeing osztályozásában, így a 200-300 üléses kis-, a 300-400 üléses közepes-, és a 400 ülés-kapacitás feletti nagy szélestörzsűekre alkalmazva a bontást, a legnagyobb számban a kisebb szériákra lesz szükség, vagyis a 787-es gépcsalád nyerhet jelentős piacot magának.

Míg ez utóbbiból ugyanis 780 gépre mutatkozik igény, addig a közepes méretűekre 640 darab és az óriásgép számba menő extra nagy kategóriában, ahol a Boeing részéről leginkább a négy-hajtóműves 747-8-as, valamint a jövőbeni 777-9X játszanak csak 60 gépre lehet szükség. Összességében véve tehát 1480 darab hosszú távú járatok teljesítésére alkalmas utasszállító színezheti az itteni palettát, amely főleg abból fakad, hogy a légitársaságok egyre több, a forgalmukat tekintve eddig másodlagos jelentőségű nagyvárosból készülnek járatokat indítani.

Mindemellett a számok 200 darab 90, vagy annál kevesebb üléses regionális típusigényről is szólnak, noha a Boeing ebben a szegmensben nem játszik. Ebben, a kisebb piaci szeletben többek közt a kanadai Bombardier, az európai ATR, vagy a brazil Embraer indíthatnak esélyes versenyzőket. A nagyobb kategóriákban pedig természetesen az Airbus gyár lesz a legnagyobb vetélytárs, az A320-as, A330-as, A350-es és A380-as típusokkal.

Az tehát, hogy Kína kiemelkedően fontos és jelentős piac a legfrissebb Boeing-tájékoztatás szerint is önmagáért beszél. A 36770 gépet magába foglaló, következő húsz évre prognosztizált globális szállítások 16.4%-át fogja kitenni ez az egyetlen, a maga 1.35 milliárdos lakosságszámával a világ legnépesebb országa.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!