Új 737 MAX típusváltozatot indított a mai nappal a Boeing, amely a Ryanair megrendelésével egyidőben jelentette be a 737 MAX-8 200-ast, egy sűrűn székezhető, kimondottan a low-cost légitársaságok igényeinek eleget tevő szériát.
Véglegesítette 737 MAX-8 koncepcióját a Boeing
(Forrás: Boeing Company)
Teljesült a Ryanair vágya, és amellyel régóta sürgette a gyártókat, most megvalósul. Az ír ultra low-cost légitársaság ugyanis már jó ideje kérte, hogy legyen végre egy olyan hatékonyan üzemeltethető típus, amely eléri a kétszáz fős utaskapacitást, merthogy a flotta jelenlegi 737-800-asaival csak 189 utast tudnak egy gépre ültetni, és ez nekik kevés.
A Boeing eleget téve az igénynek meghirdette a 737 MAX 200 programot, amelynek stílusosan rögtön 200 gépes rendelést szerzett a Ryanair szerződésével. Az írek egyelőre csak szándéknyilatkozatot írtak alá, de ha véglegesítik, akkor 22 milliárd dolláros üzletről lehet beszélni, a listaárak figyelembe vétele alapján. A megállapodás szerint száz gépre fix, míg további százra opciósan formáltak igényt.
Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója büszkeségéről adott hangot az üzlettel kapcsolatban. Mint mondta, ez az új típusváltozat, amelyet „gamechangernek” titulált, lehetővé teszi társasága számára, hogy csökkentsék üzemeltetési költségeiket és még olcsóbb jegyeket kínáljanak, miközben a felhasználói élményt javítani tudják a nagyobb lábtérnek és a Boeing SkyInterior (BSI) belsőnek köszönhetően, amelyek nagyszerűen passzolnak új szolgáltatás csomagjaikhoz, mint amilyen a BusinessPlus, vagy a FamilyExtra.
O’Leary arról is beszélt, hogy míg a legtöbb nemzeti légitársaság Európában kapacitást csökkent rövid távú járatain, addig a Ryanair alig várja, hogy a vadonatúj 737 MAX 200-asokkal keljen versenyre, méghozzá a kontinens elsődleges reptereiről kiindulóan.
A Ryanair szerkesztőségünkhöz eljutatott saját közleményéből az is kiderül, hogy a légitársaság egész pontosan 197 férőhellyel készül üzemeltetni a típust, amely nyolccal több, mint a mostani 737-800-asok fedélzetén igénybe vehető ülések száma.
Az új gépek szállításai a tervek szerint 2019 és 2024 között mennek végbe, vagyis a bevezetés a 737 MAX-8-as megjelenése után két évvel várható. A Boeing ugyanis 2017-ben készül forgalomba bocsátani az első MAX 737-eseket, de a Ryanair addig sem marad gép nélkül, hiszen tavaly rendeltek maguknak a jól bevált, egyébként a MAX 8-as alapjaként szolgáló Next Generation 737-800-asból 175 darabot, amihez hozzáadódik az idén lekötött további 5 gép is.
A Ryanair flottafejlesztési tervei szerint a légitársaságnak 2024-re, mire minden új 737 MAX megérkezik már 520 darab repülőgépe lehet, amellyel egyedülálló géppark nagyságra tehetnek szert a típus üzemeltetőinek körében. Éves utasforgalmukat pedig 150 millió fölé is tornászhatják, amely csaknem duplája lehet a tavaly elért eredménynek, amely 82 millió volt. A jelenleg háromszáz Next Generation 737-800-ast számláló géppark napi szinten több mint 1600 járatot teljesít 69 bázisrepülőtérről, 30 ország mintegy 186 városával összeköttetést biztosítva.
A diszkont légitársaságok olyan mértékű előretörése zajlik a légiközlekedési piacon, amelynek a repülőgépgyártók aligha állhatnak ellen, és miért is tennék, hiszen a megrendelések egyre komolyabb hányada, a következő két évtizedben az összes egyfolyosós géprendelés 35%-a ezektől a légitársaságoktól származik. Figyelni kell hát az igényeikre.
Ezért dolgozta ki a Boeing a maximálisan kétszáz ülésesre konfigurálható 737 MAX 200-ast, amellyel olyan üzemeltetőknek tehetnek a kedvére, amelyek kimondottan sűrűn székezhető, korszerű, de egyben költséghatékony keskenytörzsű utasgépet keresnek. Az eddigi, a 737-800-asra érvényes 189-es totálhoz képesti plusz tizenegy ülés telepítésének lehetőségével a légitársaságok akár 5%-kal is csökkenthetik az üzemeltetési költségeiket – ígéri a Boeing.
Az új generációs CFM LEAP-1B hajtóműveknek köszönhetően, valamint az ugyancsak új, kettős tollazatú Advanced Technology Winglet szárnyvégek jóvoltából a típus ebben a nagy kihasználtságú verzióban akár a 20%-os üzemanyag takarékosságot is elérheti gyári közlés szerint.
A Ryanair azonban óvatosabb, ők 18%-os előnyről adtak hírt, és kiemelték, ami számukra még újdonság, a Boeing SkyInterior kabint. A változtatható színű és fényerősségű LED világítás, a csendesebb és tágasság érzetét keltő kabin, az új burkolati elemek, a praktikusabb csomagtartó-rekeszek és újratervezett, keskenyebb támlájú ülések is komoly előrelépést hozhatnak nemcsak számukra, hanem sok más low-cost légitársaságnak.
Ami az új „slimline” üléseket illeti, O’Leary minden bizonnyal ehhez érthette a „nagyobb lábteret”, amiről nyilatkozatában beszélt, hiszen az nyilvánvaló, hogy egy csaknem 200 ülésesre székezett 737 MAX-8-as aligha lehet a komfort éllovasa, de az új formatervű ülések valóban adhatnak némi pluszt a térdeknek. A Ryanair egyébként átlagosan 30 inches üléstávolságot nevezett meg a típusra.
Az eddigieknél nagyobb megengedett maximális utaslétszámnak természetesen repülésbiztonsági követelményei is vannak, csak úgy nem lehet plusz üléseket telepíteni a fedélzetre. A Boeing ezért egy-egy újabb vészkijárat-ajtót épít a 737 MAX 200 típusra, amellyel tartható lesz a vészkiűrítés szigorú, 90 másodperces protokollja.