Az ígérteknek megfelelően a mai napon, egy perccel tizenkét óra előtt felszállt Toulouseból az első A320neo. Az új generációs Pratt&Whitney 1100G hajtóművekkel szerelt prototípus két pilótával és három mérnökkel a fedélzetén emelkedett a magasba. A gép csaknem két és fél órát repült, miután 14:22-kor biztonsággal leszállt.
Airbus: csütörtökön repül az A320neo
Soron a szűzfelszállás, gurul az A320neo
Már az ezredik Sharkletnél tart az Airbus
A repülőgép, amely törzsén és függőleges vezérsíkján is nagyméretű neo-emblémát visel Philippe Pellerin, gépparancsnok és Miche De Malleray, berepülő pilóta irányításával eseménymentesen szállt fel.
A pilótafülkében Jean-Paul Lambert, míg hátrébb a géptörzsben kialakított számítógépes megfigyelő állomások előtt Manfred Birnfeld és Sandra Bour-Schaeffer, fedélzeti mérnökök dolgoztak, és figyelték a gép manőverezhetőségét, a repülés közbeni irányíthatóságának jellemzőit.
Az A320neo első prototípusának végszerelését idén márciusban kezdte meg az Airbus, amelyet követően július elején gördítették ki a hangárból a kész gépet. Az MSN6101 gyári számú gép azóta különféle tesztsorozatokon esett át, felkészülést nyerve a szűzrepülés végrehajtásához, amelyet közvetlenül a földi gurulópróbák előztek meg szeptember első heteiben.
Az A320neo az Airbus keskenytörzsű típuscsaládjának legújabb generációs, új hajtómű opcióval kínált szériája, amelynek forgalomba bocsátását 2015 októberére tervezik a gyáriak. Az Airbusnak a háromféle típusváltozatban kínált (A319neo, A320neo, A321neo) gépekből 60 ügyfélnek eddig összesen 3257 darabot sikerült értékesítenie.
Legközvetlenebb piaci konkurense az amerikai Boeing gyár 737 MAX családja, amely várhatóan csak 2016-ban száll fel és kezd neki a berepülési programnak. Annak sikeres zárását követően pedig a forgalomba állítás 2017 harmadik negyedévére történhet meg.
Mindkét gyártó állítása szerint az ő gépük lesz az üzemanyag takarékosabb, amelyet elsősorban az új hajtóművekkel, valamint szárnyvég-technológiákkal igyekeznek elérni. Az Airbus azt ígéri, hogy az A320neo utasülésenkénti üzemeltetési költsége 8%-kal lesz kedvezőbb, mint a 737 MAX-8 típusé. A mai gépekhez képest pedig összességében 20%-kal lesz gazdaságosabb.
A Qatar Airways indít
Az A320neo másik, a megrendelők számára választható hajtóművét a CFM International szolgáltatja a LEAP-1A típusával. A berepülési programot így minden egyes típusváltozat esetében mindkét hajtóművel, tehát a Pratt&Whitney és a CFM erőforrásával is le kell folytatni a típusengedélyek megszerzése érdekében. Az Airbus ezért összesen 8 prototípust épít: két-két A320neo mellett, egy-egy A319neo és ugyancsak egy-egy A321neo fogja alkotni a flottát.
Az Airbus legújabb büszkesége az első repülése alkalmával csaknem két és fél órát töltött a levegőben mialatt állandó kapcsolatban állt a toulouse-i Airbus-bázissal, folyamtosan figyelve a gép rendszereinek működését. A délután 14:22-kor végrehajtott problémamentes landolást követően az A320neo prototípus a kijelölt ünnepi állóhelyére gurult, ahol az Airbus vezetősége és a meghívott vendégek, illetőleg a sajtó munkatársai fogadták a gépet.
A berepülési program, amely összességében 3000 órás lesz ezzel kezdetét vette. A Pratt&Whitney hajtóművel szerelt A320neo típusváltozat indító légitársasága a Qatar Airways lesz.
Frissítve: 2014. szeptember 25. 15:17